Sunday, October 21, 2007

The book thing

Dagens tema är böcker, närmare bestämt gratis böcker. På ett lagomt promenadavstånd från mig finns nämligen lagerlokalen som inhyser "The book thing" dit man går om man är sugen på en stunds botaniserande bland begagnade böcker. Aha tänker ni, det är ett antikvariat hon har varit på.

Men det är det inte alls, faktiskt. För bckerna på "The book thing" är gratis. Helt gratis. Den enda lilla haken (som inte stör mig det minsta) är att alla böcker har en stämpel så att man ska veta att de inte är avsedda för återförsäljning, samt att man måste skriva sitt namn, och hur många man tog (inte vilka, bara antal), på en lista. Men det är allt! Det är alltså gratis böcker.

Konceptet bygger förstås på att människor donerar böcker. Och det tycks folk göra i riktigt stor omfattning. Och det finns verkligen nästan allt. Gammalt och nytt, slitet och aldrig ens öppnade böcker. Jag såg inga böcker på svenska, men väl böcker om svenskar och Sverige. Bland annat en ursöt liten fotobok om Sverige, från början av 1980-talet. Mannen bakom boken verkade ha en viss förkärlek för södra Sverige eftersom såväl ölandsbron, Kalmar slott, Orrefors glasbruk, Karlskrona och diverse andra ställen fick ett oproportionerligt stort genomslag. Uppsala representerades av OD, Göteborg av Masthuggskyrkan och Ullevi, och Stockholm av diverse bilder på slottet, Stockholms ström och fiskare, samt massor med bilder från Flemingsberg av alla platser... Jag tog inte med den hem.

Däremot lyckades jag hitta Milton Friedmans "Capitalism and Freedom", en gudiebok för Maryland, Delaware, Virgina, West Virgina och DC, en bok av Rush Limbaugh som jag aldrig skulle ha betalat pengar för, (honom vill jag inte stödja ekonomiskt i onödan) ett par av Shakespeares dramer och någon biografi. Den enda nackdelen, vilket man förstås gärna lever med, eftersom det är gratis, är att även om det finns sortering efter genre så är det den enda sortering som finns, så om man letar efter en särskild bok, eller en speciell författare så kan det ta lite tid. Men, andra sidan är det ju väldigt trevligt att bara gå omkring och botanisera bland alla böcker att det inte gör så mycket.

1 comment:

mattiaseklund said...

mmm gratis, smarrigt!