Tuesday, October 30, 2007

Amerikansk säkerhet

Min gamla kursare P. hörde av sig. Han jobbar numera på det stora amerikanska kemiföretaget som finns i Uppsala, eftersom de köpte upp det lite mindre företaget som han jobbade på. Han skriver så här, på tal om alla intressanta säkerhetspolicier och sånt de måste följa.

"Nu ska jag försöka jobba lite (utan att läsa samtidigt som jag går i korridoren eller glömma att kontrollera att stolens alla ben är i kontakt med golvet innan jag förflyttar mig på den). Ja, vi är ett amerikanskt företag nu... :-) "

Och det där kan ju kanske verka lite lätt överdrivet. Särskilt för mig, som sitter här och förundras över den obefintliga lasersäkerheten här. Folk jobbar med lasern utan att plocka av sig ringar eller klockor, och somliga av mina kollegor är bara vagt medvetna om vad det skulle kunna göra med deras syn om de fick en reflex av 355-nm ljus i ögonen. Och jag har inte behövt skriva på några papper om att jag inte får läsa samtidigt som jag går i korridoren...

Däremot var jag, för att få skaffa gymkort, tvungen att skriva på ett papper där jag intygar att jag begriper att träning kan leda till skador och i värsta fall död, och att jag inte får stämma dem om skada eller död skulle inträffa pga träning...

Det är ju förstås lite ironiskt att ingen bryr sig om det som verkligen är potentiellt farligt medan man kan lägga massor med tid på det som faktiskt mest är sunt förnuft...

2 comments:

[cmh] said...

Har upplevt liknande saker i det förhållandesvis sansade Kanada. Jag vet inte hur många gånger jag bett min chef ta av klocka och ringar när hon linjerar laser bara för att till slut ge upp och helt enkelt titta bort när hon gett sig på lasrarna (trots att jag linjerat dem 20 min tidigare). Jag har också tvingats skriva under papper där jag lovar att inte stämma folk om jag blev skadad under den första hjälpen-kurs jag gick.

Jag tycker det borde räcka att man som utlänning skriver under ett papper när man anländer på flygplatsen där man fastslår att "jag har vanligt folkvett och kommer inte att stämma folk om jag skadar mig p.g.a. att jag varit klantig".

Maria Abrahamsson said...

Tja, ja föredrar att inte ens vistas i rummet när somliga av mina kollegor använder lasern. Jag vill gärna ha kvar min syn ett tag till.

Jag gillar idén om att intyga folkvett, men jag tror den faller på att begreppet inte är så välkänt här...