Saturday, March 15, 2008

Saker jag inte förstår - flygpriser...

Joråmensåatt...

Jag kollar flygtider och priser inför mitt Sverigebesök, och jag upphör inte att fascineras över vilka rutter som föreslås för att ta sig från åka Baltimore, Washington eller möjligen Philadelphia till Arlanda eller Kastrup. Vad sägs tex om följande:

Baltimore-New York (LaGuardia)-New York (Newark)-Philadelphia-Frankfurt-Stockholm?

För den som behöver friska upp minnet av geografin på USA:s östkust så kan jag meddela att Baltimore ligger söder om Philadelphia (tar en timme med tåg) som i sin tur ligger en bit söder om New York... Det kändes inte som en optimal resa ur någon synpunkt alls. (Och ett flygplatsbyte i NY känns som en garanti för att bagaget inte kommer fram samtidigt som jag.) Så jag kollar förstås priset för att åka direkt från Philadelphia. Det är dyrare...

Ett annat intressant förslag lyder som följer: Baltimore-Atlanta-Los Angeles-Paris-Stockholm. Los Angeles ligger på västkusten. USA är stort. Och det är ganska många timmar åt helt fel håll. Men det var förhållandevis billigt. Och det blir ju förstås mycket flygtid för pengarna. Fast, jag tror jag avstår just det förslaget, ändå.

Förresten så är det billigare att åka Philadelphia-Stockholm-Köpenhamn än att åka Philadelphia-Stockholm. Onekligen intressant.

5 comments:

Anonymous said...

Kul! Kanske flygbolagen har en insidertävling om vem som kan ha kunden längst tid i luften till billigaste peng?? :)

Magnus Persson said...

Jo, och eftersom SJ har hämtat inspiration till sitt biljettprissystem i flygvärlden så är det ungefär lika oförståeligt. :-(

[cmh] said...

En annan sak jag inte begriper är varför det är en lägre totalkostnad att köpa en resa tur och retur än att köpa en enkel.

Maria Abrahamsson said...

kstina: det är nästan så man tror det.

magnus: jo, SJ kan de också, tex kan resan Uppsala-Nybro antingen göras på det relativt enkla sättet via Sthlm och Alvesta, eller så kan man åka via Sala, Västerås, Norrköping, Liköping och Kalmar... Deras senaste prissystem har jag inte upplevt i praktiken ännu, jag är inte så ledsen för det.

[cmh]: Jo, det är onekligen ett mysterium, det också. Men det har antagligen samma ursprung som iden att man när man själv bokar sin flygbiljett via nätet ska betala en serviceavgift. Det är inte riktigt klart för vilken service dock.

chall said...

Jag tänkte på samma sak vad gäller ToR biljetter vs enkelbiljetter...

Antar att det har att göra med att man oftast ska åka tillbaka och att det är enklare för flygbolagen att man bokar in sig i god tid på deras flyg vilket man kanske inte gör med enkelbiljetter?!?

Det sagt var jag fortfarande lite butter igår när jag konstaterade att det skilde 160 dollar mellan en enkelbiljett och en turochretur biljett.