Monday, March 03, 2008

Leap Year Lindy Weekend

Det har varit dans i helgen. Mycket dans. Så mycket dans att mina vader vägrade vara med och leka mer vid tvåtiden idag på eftermiddagen. Det har nämligen varit Leap Year Lindy-weekend i Baltimore den här helgen. Och det märks att Charm City Swing inte funnits så länge, för det finns inte så många riktigt avancerade Lindydansare här. (När jag var som bäst en gång för länge sen så var jag ungefär lika bra som de är nu). Å andra sidan är de mycket bättre än vad jag är nu... Jag tvingades tex inse att även om jag fortfarande kommer ihåg hur man gör en Shorty George så ser det inte alls lika bra ut längre... Men, övning ger färdighet.

Och mycket övning har det blivit. Helgens mest kända lärarpar var Kevin St Laurent & Emily Hoffberg. De vann bland annat American Lindy Hop Championships i höstas. (För er som är i Sverige - ryktet säger att de kommer finnas på Swingin' Spring i Göteborg i april, och på Herräng i sommar.) Som lärare var de alldeles utmärkta, som Lindy Hop-showdancers helt fantastiska. De kan dansa till musik som går så fort att det är omöjligt att hinna klappa i takt... (Nej jag skojar inte, det var max två personer i lokalen som fixade det.) De kan dansa till minst 272 bpm. Och det ser inte ansträngt ut....

Smakprov här:

No comments: