Wednesday, March 19, 2008

Gamla minnen

Det fanns en gång en mycket flitig insändarskribent, som underhöll alla läsare av de båda tidningarna Barometern och Östra Småland. Insändarna kunde handla om lite allt möjligt, byggde i allmänhet på större eller mindre missuppfattningar och kompletterades ungefär en gång i halvåret av insändare om att insändarredaktionerna inte tog in hans insändare i tillräcklig utsträckning*.

Ett debattämne som jag minns särskilt väl var när den käre insändarskribenten gjorde ett mycket stort nummer av att han minsann inte kunde begripa hur atmosfären skulle kunna känna skillnad på fossil koldioxid och nutida koldioxid, och därför drog slutsatsen att fossilbränslen inte på något sätt var problematiska. Många var de som tog på sig uppgiften att försöka förklara det där med kolets kretslopp för honom, men såvitt jag kan minnas var det ingen som lyckades...

Och det är den insändardebatten jag kommer att tänka på när jag läser om att man nu ska undersöka hur mycket växthusgaser som kor egentligen avger. Nu, det ska erkännas, har jag ju inte följt den svenska debatten så himla noga i det här avseendet, men av det lilla jag har läst så känns det som om alltför många debattörer plötsligt glömde bort det där med kolets kretslopp, igen. Men det är säkert skoj för SLU-forskarna att få ett nytt forskningsprojekt.


För den som känner sig lite mindre seriös: Susning.nu förklarar det där med natur. Det är ganska underhållande...


*Vilket måste betyda att de stackars insändarredaktörerna troligen höll på att drunka i insändare från honom, eftersom han säkert snittade på minst en gång i veckan i vardera tidning. Man kan knappast kalla det något annat än hängivet...

1 comment:

Alice said...

Det finns flera sådana amatörtyckare här hemma också.

Det är en gåta för mig hur man kan känna sådant behov av att berätta om varje tanke som dyker upp i huvudet. Det känns så främmande för mig (och jag antar många andra) bara slänga ur sig visa påstående i tidningar utan att läsa på om sakfrågan innan, hitta pålitliga källor osv.
Jag som tittar på två recept för kanelbullar när jag bakar( :-))har svårt att förstå människor som har endast deras eget huvud som referenskälla.