Sunday, May 21, 2006

Människor jag beundrar

Jag tänkte skriva några ord om några människor som jag beundrar, och som kanske i viss mån också är mina förebilder. Jag har också insett under mina år på universitetet, att det här är ett ställe där det är rätt ont om kvinnliga förebilder, men där det skulle behövas desto mer. Akademin är en manlig värld, hur mycket än rektorer, dekaner och prefekter önskar/hoppas/låtsas något annat...

Det finns, tycker jag, en skillnad mellan politiken och akademin i det här avseendet. Jag har i politiken aldrig upplevt något särskilt behov av att ha kvinnliga förebilder, men jag kan känna ett stort behov av det på universitetet. Möjligen beror det på att det finns fler kvinnliga förebilder i politiken och att man därmed inte saknar det så mycket? (Och ni som känner mig väl kanske börjar undra om jag helt övergett det individuella perspektivet?! Det har jag inte, och jag har många män som förebilder också, men tiden som doktorand har tydligt visat behovet av kvinnliga förebilder i den akademiska världen. Och mera mentorskap tack! Och det redan på doktorandnivå!)

Nå, till "listan" - som inte på något sätt är komplett (bli inte ledsna om ni inte är med, det skulle ta alldeles för lång tid att räkna upp alla människor som jag beundrar...).

Först och främst vill jag nämna alla människor som vågar gå utanför normen, som vågar vara okonventionella och som inte låter sig styras av omgivningens förväntningar. Ni utmanar mina fördomar hela tiden, och får mig att utvecklas! Ett av många exempel i den här kategorin är min kollega Linus. (Som jag nog inte har så mycket politiskt gemensamt med, förutom kanske i asyl- och migrationsfrågor. Men en politisk diskussion med Linus är alltid givande och sällan förutsägbar.)

Brinnande engagemang är något annat som jag beundrar. Här kommer Linda in i bilden. Jag har haft förmånen att jobba tillsammans med henne i en styrelse, och det är en alltigenom positiv upplevelse. Övertorneåborna kommer att få ett lysande kommunalråd i henne. (Jo, jag är faktiskt helt övertygad om att centerpartiet i Övertorneå under Lindas ledning kommer att vinna valet.) Många andra politiker finns också i den här kategorin, tex min gamla mentor Margareta Andersson eller för den delen Lena Ek. Men det finns inte bara centerpartister - här måste jag också nämna "min bästa moderat" Ulrika Karlsson. Ulrikas ideella arbete som jurididskt ombud för asylsökande beundrar jag oerhört mycket!

Nästa del blir på engelska, eftersom två av de jag ska nämna inte läser svenska perfekt. From the research world I´d like to mention three of my former colleagues - that is Ana (now a post doc at Imperial College in London), Carol (soon starting a new job as a researcher in the Netherlands) and Kristine (now a researcher at University of Copenhagen in Denmark). The three of them have been (and are still!) very important to me, as friends but also as researchers - there are not a hugh amount of women doing physical chemistry/chemical physics reserach... And while I am anyhow writing about the three of you - thank you so much for all your encouragement and support, and for taking time to discuss research results with me!

Dessutom, alla människor som är modiga nog att våga drömma större drömmar än oss andra! De som förändrar världen med sina drömmar. Tänk om människor inte vågat drömma stora drömmar - och vågat försöka förverkliga dem? Undrar hur världen hade sett ut idag då?

Ja, och så beundrar jag förstås alla människor som i sin vardag orkar jobba (politiskt, på jobbet, i föreningen eller i sina personliga relationer) för att göra världen till en lite bättre plats att leva på! Och i den här kategorin tror jag att alla mina vänner och min familj hamnar så det betyder ju att ni är med på listan ändå, allihop :-)

1 comment:

Anonymous said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»