Friday, May 12, 2006

Citat

Jag håller på och letar efter ett bra citat att inleda min avhandling med. Jag tror att jag har hittat det, så jag kommer inte att ge det här - ni får allt ge er till tåls ett litet tag till... Men längs vägen har jag hittat en del andra roliga citat, som jag inte tänker använda i avhandlingen, men som kanske kan komma till pass här på bloggen. Först ut är fysikern och nobelpristagaren Richard P. Feynman, med följande citat:

"Poets say science takes away from the beauty of the stars - mere globs of gas atoms. I, too, can see the stars on a desert night, and feel them. But do I see less or more?
"

Även om jag kan tycka att det kanske generaliserar lite väl mycket över "poeter" så måste jag säga att jag gillar andemeningen i det. Ju mer jag lär mig om världen och dess invånare desto mer fascinerad och förundrad blir jag. Och det bästa är att allt talar för att det finns mycket mer att upptäcka, förundras och glädjas över.

No comments: