Tuesday, January 10, 2006

Service?

Idag har jag bokat en flygbiljett på nätet - jag ska åka och hälsa på föräldrarna. Under bokningsproceduren visas både själva biljettpriset och det sammanlagda priset inklusive skatter och flygplatsavgifter. Så långt är allt frid och fröjd, som princip tycker jag att det är bra att vi medborgare kan få se vad som är skatter och vad som är biljettkostnad. Jag bokade, fick ett totalpris och kände mig, med undantag för mitt dåliga-koldioxidutsläpp-samvete, nöjd med min bokning. Så får jag min bokningsbekräftelse och då har totalsumman plöstligt ökat med 50 kr, som består av serviceavgift.

Och då frågar man sig ivrigt, serviceavgift för VAD? För att deras dataprogram automatiskt skickar en e-postbekräftelse till mig? För att jag reser på e-biljett så att de inte ens behöver skriva ut ett enda litet papper till mig? För att jag själv ska checka in mig på internet tidigast 22h innan resan börjar? Jag har ju gjort exakt hela bokningen själv, så varför ska jag betala en serviceavgift? Obegripligt, åtminstone ur konsumentperspektiv.

Om ni inte sett genomgången av skillnaden mellan svenska och amerikanska bankväsendet som Mats har gjort så är den också läsvärd. Man börjar undrar om det inte vore dags för ett rejält konsumentuppror!?!

2 comments:

Markus "LAKE" Berglund said...

Jo, den är läsvärd. Det finns många bra ideér vi kan hämta från USA. Det är bara de dåliga sidorna som lyfts upp här i Sverige normalt.

Kul att se att du bloggar förresten, du brukar ha mycket vettigt att säga, även om vi inte alltid är överrens. Hammarqvist länkade hit mig, om du undrar.

Ett litet tips till-
Använd direktlänkar om du vill länka till ett specifikt inlägg, såhär:
direktlänk till bankinlägget

Maria Abrahamsson said...

Nej, men det vore väl trist om man var överens hela tiden? Intellektuell utveckling förutsätter oftast åsiktsbrytning! Det sämsta en politiker kan göra är ju att bara omge sig med folk som tycket exakt likadant...