Friday, January 20, 2006

Dans och symmetri, ett oexploaterat forskningsområde?

Det finns olika sorters forskning. Uppenbarligen. I tidskriften Nature (just den tidskrift som ALLA naturvetenskapliga forskare drömmer om att publicera sig i (och säger de något annat så ljuger de med största sannolikhet)) publicerades i december 2005 en artikel med titeln ”Dance reveals symmetry especially in young men”.

Det fångar ju onekligen ens uppmärksamhet, (hobby)dansare som man är. Om man därtill, som jag, ägnar en del av min arbetstid åt att fundera över frågor som har med symmetri hos molekyler att göra så står det ju fullständigt klart att detta är en artikel som måste läsas.

I artikeln rapporteras att det finns starka positiva samband mellan symmetri* och dansförmåga, och att den här korrelationen är starkare i gruppen män än i gruppen kvinnor. Dessutom får läsaren veta att kvinnor rankar symmetriska dansare högre än män gör, och mer symmetriska män värderar symmetri högre hos kvinnliga dansare än vad mindre symmetriska män gör. Symmetriska män är bättre dansare än mindre symmetriska män. Dessutom, symmetriska män är signifikant bättre dansare än symmetriska kvinnor. Däremot fanns det inte någon signifikant skillnad i danskvalitet mellan mindre symmetriska män och kvinnor.

Artikeln avslutas med att författarna meddelar att nästa sak som de planerar att undersöka, i samma population av jamaicanska dansare, är om dansförmåga är korrelerat med reproduktiv framgång. Ja, vad ska man säga? Det mest diplomatiska jag kan komma på, är det är en idé som inte har slagit mig, trots att jag har dansat olika danser under ganska många år av mitt liv… Å andra sidan kan man också se det så här – om någon betalar forskarna bakom artikeln för att göra den forskningen så borde det finnas någon som kan tänka sig att betala mig för att jag ska göra den forskning jag tycker är skojig.

Dessutom kommer ju den här artikeln att ge en helt annan dimension till dansen i fortsättningsvis. Ofta när man är ute och dansar lindy hop (eller jitterbugg som en del säger) så fokuserar man på andras fotarbete, för att kunna plocka en ny skojig tur eller bara få lite inspiration, men jag inser ju att jag kommer att studera symmetrin hos dansarna nästa gång. Och i övrigt står sig väl konstaterandet från inledningen - det finns olika sorters forskning…


*Det är inte fullständigt glasklart hur de egentligen definierar symmetri, men det är väl bara att börja studera sin omgivning med nya ögon så kommer det säkert att visa sig, av sig självt.

1 comment:

Anonymous said...

Det var mycket intressant forskning *ler*. Symmetriska manliga dansare.. ja, såna får man hålla ögonen öppna efter så att man får ut mesta möjliga av dansen.

Den planerade forstsatta forskningen däremot tycker jag hade väldigt lite med dans att göra och verkade nästan oanständig :)