Monday, January 23, 2006

När goda råd är dyra...

En vän till mig som håller på att avsluta sitt avhandlingsarbete har, eftersom det råder viss tidspress, fått ett "gott råd" från en av sina handledare. Nämligen att hon, istället för att lägga en massa dyrbar tid på att skriva en ordentlig och läsvärd sammanfattning till sin avhandling (dvs det som i själva verket ÄR avhandlingen) helt enkelt ska ta abstracten från sina artiklar och ha dem som sammanfattning. (För er som inte är så inne i doktorandsvängen - det är ungefär som om regeringsförklaringen skulle sättas samman av den första meningen i alla debattartiklar som statsministern undertecknat det senaste året, i godtycklig ordning och utan någon som helst språklig redigering.)

Kanske måste inte alla naturvetenskapliga avhandlingar hålla litteraturnobelprisklass, men en någorlunda sammanhängande text kanske man ändå kan begära? Ja, det tycker min vän också, som inte har för avsikt att lyda rådet från sin handledare. Men sådana råd delas alltså ut, helt seriöst, av handledare ibland. Och då måste jag fråga mig (och er) - hur vanligt är det att chefer utanför universitetet råder sina medarbetare att göra ett dåligt jobb? Kan ni ge mig några exempel? Jag vill gärna veta om jag är naiv eller ej...

För mig, som har handledare som antagligen skulle upplösas i atomer vid blotta tanken på att använda sig av den strategin vid avhandlingsförfattande, är det ett högst fascinerande råd. Och för all del, i sanningens namn ska det sägas att detta är ett exempel som tillhör undantagen. De allra flesta handledare vill verkligen att deras doktorander ska göra ett så bra jobb som det bara går, och att deras avhandlingar ska vara bra, både vetenskapligt och språkligt. Men som illustration till talesättet om goda råd som är dyra funkar det bra, för vem ska råda en om inte ens handledare gör det?

No comments: