Friday, January 20, 2006

Om nyttan med lunchdater...

Jag har några kollegor som, inte alltid, men alltför ofta, intar sin lunch framför datorn. (Det finns tom en och annan som tycker att sk "energy bars" ätna framför datorn är en utmärkt lunch. Jag håller inte med. Och ska man käka framför datorn kan man ju lika gärna äta choklad, det är i alla fall gott...)

Själv tycker jag att det är fantastiskt skönt att få en liten paus vid lunch. Man blir faktiskt effektivare om man pausar då och då. (Det finns dessutom forskning som visar att fikapauser är viktiga för både effektivitet och trivsel! Tidsbrist är alltså ingen anledning att hoppa över kaffet...) Nå, en av de bästa sakerna med lunchdater är att man ofta får en liten promenad på köpet. I måndags promenerade (nåja, halkade) Susanne, Linus och jag oss igenom Stadsskogen för äta en helt fantastisk sushi. I onsdags lunchade jag med Anders - egentligen skulle vi prata jobb, men det blev en massa annat snack istället - och en promenad genom snöovädret. I det vädret hade man aldrig gått ut på lunchpromenad, bara för promenerandets skull.

Och idag, fredag, var det Saras tur. Det var lite snöigt och kallt idag också, men det var ändå väldigt skönt att få komma ut i friska(?) luften och tänka på något annat ett tag. Och höra allt nytt om husköp och jobb och allt annat... Lunchdater är som en nästan gratis minirekreation helt enkelt. Och dessutom ett lysande sätt att hålla kontakten med vänner som jobbar i närheten.

Fast man kan ju inte äta lunch ute varje dag. Å andra sidan får man ju umgås med sina kollegor som också har lunchlåda med sig istället, och det är också väldigt trevligt. Men ibland kan man, eller i varje fall jag, behöva lite inspiration till matlådan. Och då vill jag passa på att slå två flugor i en smäll; förmedla lite inspiration och samtidigt göra lite reklam för min kompis Kristinas jättefina matblogg, Clivia´s cuisine. Man blir så himla inspirerad av Kristinas sida, och det är sååå tråkigt att jag missar nästa tjejmiddag hemma hos henne, för man får alltid så himla god mat där!

Slutsats? Tja, det är nyttigt för doktorander att ha en lunchdate då och då, och för alla som vill ha matinspiration rekommenderar jag Kristinas blogg.

No comments: