Wednesday, September 24, 2008

Vådan av att läsa branschtidning till frukost

Dagens fråga kan enklast formuleras så här:

Ska man söka ett tenure-track jobb som assistant professor på University of Washington, i Seattle, eller ska man inte det?

Kan tyckas som om att det enkla svaret på den frågan är "man kan alltid söka". Dock, givet det faktum att ens ansökningspaket bör innehålla tre olika forskningsansökningar (enligt råd från dem som gjort det här förut, ca 5 sidor styck), tre letters of recommendation och en uppdaterad CV (när gjorde jag det senast....?) och att alltihopa ska vara på plats i Seattle 9:e oktober, så är svaret ett helt annat. Inte ens om man lägger allt annat åt sidan de närmaste två veckorna har de där forksningsansökningarna chansen att bli bra nog...

Dagens sensmoral: Om du halvt om halvt drömmer om att flytta till Seattle, läs inte Chemical & Engineering news samtidigt som du äter frukost.

3 comments:

chall said...

en helt annan sak som jag funderar p[ dock.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1772285.svd

Jag undrar om dina och mina erfarenheter - nordöstra och södra USA skulle visa sig om vi jämför vad vi tycker mot Karin Hs åsikter? (kan man se att jag tycker att det känns förenklat att skriva om "USA som land" och skulle vilja att folk slutade generalisera lika mycket som jag gjorde förr..)

chall said...

vad gäller ditt ämne för inlägget. Det är så himla svårt att få tid till att få ihop en bra ansökan... förutom att man kan bli lite paranoid över at tskcika med forskningsansökningar med färdiga ideer. Som en av mina kolleger sa igår "det gäller att den är tillräckligt vag men ändå specifik"...

Maria Abrahamsson said...

Jag skummade just igenom Henrikssons artikel och tja... Som sagt den första invändningen är att USA är inte "ett land" så som vi som nordeuropeer är vana att tänka på saken.

Och sen måste jag nog säga att jag inte håller med i hennes klagosång vad beträffar Amtrak - jag har iofs inte åkt Acela express som hon antagligen gör, men de vanliga tågen tycker jag är helt OK, och deras punktlighet är helt i klass med SJ:s...

Ja, det finns absolut mer att säga om den här saken, men nu ska jag nog göra ett experiment eller två, istället för att svara på din andra kommentar, som också är synnerligen intressant.