Sunday, September 28, 2008

Språkkonservatism

På en punkt är jag duktigt konservativ. Nämligen när det gäller språk. Jag tycker att man ska stava rätt*, och att grammatik är en bra sak. Felaktiga särskrivningar på svenska kan irritera mig enormt. Och jag anser att man bör inse skillnaden mellan stadsbidrag och statsbidrag, och stava därefter, för att ta ett exempel.

Jag såg ett stavningstest på SvD:s hemsida, och blev förstås nyfiken eftersom testet enligt SvD skulle innehålla de vanligaste felstavade orden. Det var 20 ord, jag hade alla rätt och jag hade skämts gruvligt mycket om jag inte hade haft det. Med tanke på att jag tror att jag lärde mig stava de aktuella orden någon gång i årskurs ett eller två i grundskolan tror jag att det finns anledning att fråga sig vart språkundervisningen är på väg. Ord som "lugnt", "fåtölj" och "egentligen", ska de verkligen tillhöra svenskans mest felstavade ord?

För övrigt vill jag tillägga att 1) detta inte på något sätt är en känga mot människor som har verkliga läs- och skrivsvårigheter och 2) om någon undrar varför jag är så förtjust i ett korrekt skriftspråk kan jag meddela att det helt enkelt beror på att det ökar chanserna att man som läsare förstår vad skribenten vill säga, och att man som textförfattare lättare får fram sitt budskap om man skriver korrekt.


*Det händer förvisso också mig att jag ibland slinter på tangentbordet och stavar fel, men skriver jag för hand så blir det faktiskt nästan alltid rätt. (Däremot är min handstil på god väg mot professorskvalitet, dvs oläslig, så det hjälper inte så mycket att jag stavar rätt.) Och viktigare texter kan man med fördel korrekturläsa.

4 comments:

Magnus Persson said...

Du måste ta hänsyn till om de räknar mest felstavade absolut (dvs flest förekomster av felstavningar) eller relativt (störst andel felstavningar). Om de använt någon statistik för att ta fram testet (vilket jag dock tror att man verkligen kan fråga sig...), så är det säkerligen av den absoluta sorten, och då faller dessa ord fram efter de är vanliga (skrivs ofta, och stavas ganska ofta fel). Ovanligare ord (t.ex. genre tror jag många inte kan stava) används inte så ofta, så även om andelen felstavade "genre" är större, blir de inte felstavade så ofta.

Sen kan man i och för sig också komma med argumentet "78% av all statistik hittas på på stående fot" och säga att SvD förmodligen använt den undersökningsmetoden istället. :-)

Maria Abrahamsson said...

Jo, jag köper ditt resonemang. Men, ändå - "egentligen" Är det så svårt att stava till det? Det är antagligen tur att jag med all elitism som jag antagligen ger uttryck för i det här blogginlägget kan kompensera det lite genom något så folkligt som fotbollsspelandet...

Anna Johansson said...

Jag kan nog tro på att det är vanligt att felstava just "egentligen", senast för ett par veckor sedan fick jag ett mail där just det ordet var felstavat i rubriken. Jag kan förövrigt erkänna att jag hade ett fel när jag gjorde testet (fast inte på "egentligen", det var något av orden på slutet där jag blev väldigt tveksam och tillslut valde fel).

Anonymous said...

Hej!

Mja, jag skulle inte påstå att du är konservativ snarare språkpolis, fast det vet du ju att jag tycker. Jag skulle lugnt stava fel på åtminstone 2/3 av orden (inte alltid på det sättet som SvD stavar fel). Typiska felstavningar inkluderar ng-ljuden, sje-ljuden och antal m och n i ett ord. Till exempel så ljudade jag mig igenom SvDs test (och inte ens det hjälpte, suck!). Så absolut, jag är helt med på att dessa ord kan höra till dem som man ofta stavar fel på. Däremot brukar jag sällan stava fel på ord med franskt ursprung (eller ja, på franska stavar jag fel på dem...). I Sverige har vi ju lyckligtvis de trevliga vokalerna å, ä och ö. Och just å ersätter många kluriga stavningar i franskan (som just fåtölj).

/JC

PS. Vet inte vilket som är värst att du spelar fotboll eller att jag kommenterar ett blogginlägg. Eller jo, fotboll är vansinigt tråkigt, t.o.m. tråkigare än innebandy. Min tröst är att om jag mot förmodan skulle börja spela fotboll så påbörjades snedsteget redan med innebandyn.