Monday, October 27, 2008

Varumärkesintrång eller dumheter?

Håjajaja. Svenska myndigheter förnekar sig inte, det visar det här exemplet tydligt...

Delicato, som gör kakor och tårtor och sånt (väldigt typiskt onyttiga saker) gjorde visst en reklamaffisch med en tårta, med ett nyckelhål (i florsocker) på. Man skulle ju kunna tro att de flesta människor inser att en tårta inte blir nyttigare för att den är dekorerad med ett nyckelhålsmönster, och liksom bara se det roliga i den här reklamen. Men icke.

Livsmedelsverket anser att det är varumärkesintrång, och chefsjuristen skriver också "nyckelhålet är Livsmedelsverkets registrerade varumärke och att tårtor inte ingår i någon av de produktgrupper som får märkas med nyckelhålet" till Delicato.

Delicato verkar dock ta det med humor och har visst skickat ett gäng tårtor med texten förlåt på till livsmedelsverket...

Men ärligt talat, om detta (och att komma med mer eller mindre välgrundade kostrekommendationer) är det som de ägnar sig åt så kanske det faktiskt inte är nog för existensberättigande...

2 comments:

Kstina said...

Delicato har lyckats flera gånger med reklam man kommer ihåg. En gång gick de ut med "Absolut fritt från fibrer".
Har jobbat en del med märkning på innevarande kurs. Det finns ju några olika att välja på...!
Faktiskt lite roligt att livsmedelsverket tar det så!

Anonymous said...

Är det inte lite riskabelt att skicka tårtor till en myndighet. Skulle mycket väl kunna räknas som bestickning. Är man paragrafryttare så är man...