Tuesday, June 20, 2006

Om representativitet - till individernas försvar!

Igår var det en stor nyhet att (s) har flest höginkomsttagare av alla partier på sina listor. Idag är det en nyhet att (c) har den i särsklass minsta andelen invandrare på sina olika listor. Självfallet framställs detta som ett problem i media - eftersom man nu kan anklaga partierna för bristande representativitet.

Men är det verkligen så att en valsedel ska vara representativ för invånarna i en viss valkrets i sin helhet - eller är det så att de som står på den valsedeln ska representera några slags gemensamma idéer och värderingar? Värderingar och idéer som kanske inte har med lönebeskedets slutsumma eller etnisk bakgrund att göra?

Någon som är väldigt olik mig själv kan mycket väl representera mina åsikter väl, även om de har en annan bakgrund, eller hårfärg eller inkomst. Medan någon som haft lika förutsättningar som jag kanske har dragit helt andra politiska slutsatser.

Och om sossarna nu fastställt listor med en massa höginkomsttagare så är det väl för att för att den interna processen lett fram till detta. Om detta inte gillas av dig som väljare så är helt valfritt att rösta på något annat parti!

Jaha, och (c) och bristen på invandrare då? Ja, jag ser det som ett problem för centerpartiet, som uppenbarligen har problem att nå stora mängder potentiella väljare och medlemmar. (Och jag tror att centerpartiet borde jobba väsentligt mer på det här området, men det är en åsikt jag torgför internt i centerpartiets olika beslutande organ.) Röstar man på centerpartiet så röstar man (förhoppningsvis) på en uppsättning värderingar, röstar man på sossarna så röstar man på en annan sorts värderingar. Det är upp till partierna att se till att de som står på listorna också representerar idéerna.

Jag har mer gemensamt med vissa moderater än med vissa centerpartister, jag har mer gemensamt med flera av mina arbetskamrater som inte är etniska svenskar än med en dek helsvenskar jag träffat i mitt liv. Och det är inte så konstigt, för även om vi tenderar att dela in världen i grupper så vet vi ju att inom många av dessa grupper så är spännvidden mellan olika individer enorm. Och det finns bara ett bra sätt att hantera det... Genom att se individerna!

Och förstås också genom att förstå att representativ demokrati inte går ut på att representera hårfärg, ögonfärg, yrke eller bostadsort, men istället att representera en uppsättning idéer om hur samhället ska organiseras. Det är politik det!

No comments: