Saturday, August 22, 2009

Ravioli

Det här landet är ju känt för de ganska stora portioner* som ofta serveras på restauranger här. Men det finns en rätt som, av outgrundliga anlednningar nästan alltid serveras i små mängder. Ravioli.**

Det spelar ingen roll vad den är fylld med eller vad som eventuellt serveras till, i allmänhet serveras fem stycken ravioli per tallrik. Det är ju inte utan att man undrar varför. Vad har raviolin gjort för ont?


*Som varierar från "onödigt stort" till "enormt stora" med både breddgrad och längdgrad. Vill man äta små portioner bör man söka sig till ordentligt dyra ställen.

**Ska erkännas att denna studie huvudsakligen är utförd i den östa tidszonen av det här landet.

6 comments:

chall said...

haha, jag har varit här för länge... jag läser ravioli och tänker "dom där friterade hårda stora sakerna som vi har här". Kanske menade du riktig ravoili som inte sett en fritös?? Jag har ingen aning om hur stora protionerna är av dom - för jag har inte sett dom här i södern ;)

å andra sidan leder ju södern fettoligan så det är väl inte förvånande att jag säger att jag inte upptäckt små portioner här...

Maria Abrahamsson said...

Nä, inga friterade ravioli här inte, det var alldeles vanliga, italienska ravioli...

chall said...

ahh... sånna har jag inte ens sett här tror jag... förutom i en burk med tomatsås förstås ;)

Maria Abrahamsson said...

Här på "norra" östkusten (jag tror gränsen gåt ungefär vid DC) har varje stad med självaktning ett Little Italy där man kan få riktig ravioli, i små mängder...

chall said...

jo... jag saknar Little Italy eller annan medelhavsmat. Mest av allt saknar jag mellanösternmat... hummus och sånt. Men riktig ravioli och sånt är ju gottigott. Här finns "spagetti warehouse" men det är inte samma. alls.

Fast portionerna är större än dom du får där uppe... räcker till både middag, lunch och en liten snackpaus.

Maria Abrahamsson said...

Oh ja, jag minns fortfarande med fasa en portion (fast det var snarare fem) pasta som jag blev serverad i Nashville... Jag åt tills det var omöjligt att äta mer och då kunde man, nästan, se att nivån sjunkit något...