Saturday, March 14, 2009

Hej Matematik

Så var det dags för ett matematikinlägg i den här bloggen igen. Jag tänkte att vi kanske kunde testa läsekretsens mattekunskaper med ett par uppgifter hämtade om inte från real life så i alla fall från ett av mina syskonbarns matteläxa. (Syskonbarnet ifråga går i "grundskolans lägre klasser" så samtliga läsare av bloggen borde vara kompetenta att lösa uppgifterna.) Svara i kommentarsfältet (eller maila om ni känner att ni kanske inte vill skylta med er mattebegåvning här). "Facit" kommer om ett par dagar:

a. Lisa, Bert, Pia och Jacob ska spela boccia. Vid varje spel deltar endast två av dem. Hur många gånger har de spelat när alla mött alla? *

b. Fem kamrater ska bryta arm och alla ska möta alla. Hur många matcher blir det?**


*Ja, frågan är något oklart formulerad, vilket man i sig kan rikta viss kritik mot, men om ni känner att ni vill helgardera så kan ni lämna flera svar och förklara hur de skiljer sig åt.

**Även denna fråga är oklart formulerad men låt oss anta att att de fem kamraterna bara använder en av sina armar i denna armmbrytningsturnering.

3 comments:

Anonymous said...

på fråga a svarar jag 7 och på fråga b svarar jag 10
:)
Anki

Anonymous said...

Oj, jag skrev fel... jag menade 6 på fråga a
Anki

Anonymous said...

a;6 b;10

Dock skulle man kunna svara
a: '3 matcher/person'