Wednesday, December 10, 2008

Saker man pratar om...

...med människor som kommer från Detroit: Bailouts för amerikansk bilindustri. (Det är nog inte jätteroligt när hela familjen har sin försörjning från nämnda insdustri.)

...med andra svenskar i USA: bristen på saffransinnehållande bakverk i USA (samtalsämne vars popularitet har en mycket hög topp i december och inte är särskilt ofta förekommande resten av året).

För övrigt kan man notera att Detroit har massor med bilindustri och är en riktigt farlig stad (farligare än Baltimore enligt officiell statistik). Göteborgstrakten har också massor med bilindustri och (om man ska döma av nyhetsrapporteringen) verkar jobba hårt på att bli ett rätt farligt ställe. (Dock med svenska mått mätt förstås...)

3 comments:

chall said...

haha, det är ju inte roligt alls men att se Götet som Detroit gjorde at jag funderade på vad Memphis skulle vara eftersom det är "värre" än Detroit.... om man relaterar till storlek iaf. Vad är värre än Göteborg hemma? Sthlm? fast det är för stort, kanske räcker det med en av förorterna, memphis är ju litet trots allt... och fattigt... och farligt.

Hoppas att du det bra och att forskningen går bättre efter Thanksgivingledigheten.

Maria Abrahamsson said...

Jo, jag vet att "Göteborg som Sveriges Detroit"-analogin kanske haltar lite men den passade in så fint där tyckte jag...

För övrigt var visst antalet mord i Baltimore i november högre än de senaste 14 åren eller något sådant, så den där minskningen de såg i början på året verkar inte hålla i sig. Tyvärr.

chall said...

Nja, jag tycker den passade rätt bra ;) Det var mest att jag funderade vad USAs andra farligaste stad i förhållande till befolkningsmängd som jag bor i skulle vara i Sverige....

Synd att minskningen inte höll i sig. Jag tror vi har mindre mord än förra året men det var å andra sidan ett "toppår". Nu är det väl typ 126 mord per år, i en stad med typ 650 000 invånare eller vad det nu är.

jag tittar ibland på http://www.cityrating.com/crimestatistics.asp