Thursday, August 07, 2008

Kackerlackan-i-datorn

Jag delar rum med A. på konferensen här i Newport. Häromdagen började hon plötsligt skaka sin dator våldsamt, sen slog hon lite på den och så skakade hon lite till på den, nu med något desperat i blicken.

Den utlösande faktorn till detta något omilda beteende mot den stackars oskyldiga datorn visade sig bero på att en ouppfostrad (och ganska liten) kackerlacka bestämt sig för att flytta in i hennes dators innanmäte. Så där satt A., och tittade på kackerlackan som värdigt promenerat in genom en usb-port, och nu vägrade komma ut trots våldsamt skakande. Och ju mer hon skakade desto längre in flyttade kackarlackan.

Det tog mer än ett dygn innan den kom utkrypandes igen... Och när den väl var ute igen så blev livet kort. A. som annars är en lugn och sansad person visade ingen som helst sympati eller hänsyn mot en bostadslös kackerlacka, utan gjorde helt enkelt processen kort. Det är inte utan att jag förstår henne...

1 comment:

chall said...

...bara utanför Sverige... :)

jag hyser ett så stort hat mot dom där varelserna, men här nere i södern är dom någon typ av urmonster. Den som sprang över vardagsrumsmattan igår (smugit in från balkongen). Det var en sk tree roach och jag skojar inte när jag säger mer än 5 cm lång och 3 cm bred.. och oj vad snabbt den sprang. Till den mötte skon ,)