Tuesday, August 26, 2008

Användbara språkkunskaper

Min kollega J. ska snart försvara sin avhandling, och sen ska han flytta till Sverige. För att postdoka hos min gamla chef. Därför håller han på och försöker lära sig svenska nu. Det sker på två sätt. Han lär sig ord med hjälp av Rosetta Stone, och övar uttal med mig. Men jag måste säga att jag undrar lite över hur rosetta stone-pedagogiken är upplagd, eftersom den första mening han skulle lära sig var "Hästen är på flygplanet." Eventuellt inte den mest användbara mening man kan tänka sig. Kanske tom en av de mest oanvändbara man kan tänka sig. Nog för att det diskuterades många ganska märkliga saker på fikarasterna på min gamla arbetsplats, men hästar på flygplan var trots allt aldrig en av dem.

3 comments:

chall said...

JAg satt och funderade på det där programmet när en vän frågade om han skulle köpa det för att läsa sig svenska. Så, för att fråga då jag misstror de som "uttalar sig i reklamen", verkar det som ett bra program trots hästen?

Har dom lite mer meningar som kanske kan användas, som "hur är det?" eller "vad är klockan?" (i dagens läge tror jag just den kommentaren är lite onödig också?)

Maria Abrahamsson said...

Jo, det verkar som om att det är lite bättre när man hunnit lära sig några fler ord. Men just nu går det inte så fort framåt för dem så jag har inga nya uppdateringar att komma med.

Kstina said...

Hahaha...Kul mening att lära sig! Undrar hur de resonerar som gjort programmet?