Thursday, November 29, 2007

Trilskande lasrar...

... är inte roligt. Vår N2 laser, som funkade finfint igår, bestämde sig för att den inte ville vara med längre, när det blev onsdag. Så den vägrar att pulsa. Hög spänning, låg spänning, högt gasflöde, lågt gasflöde, 20Hz, eller typ 0.2Hz, spelar ingen roll. Den vägrar.

Så därför har jag spenderat dagen med att undersöka om det brunnit någonstans, eftersom någon tyckte att det hade luktat bränt igår. Någon brännskada kunde dock inte lokaliseras. Sen skruvade jag ihop allt igen, och ökade gasflödet, vilket enligt den samlade (förvisso ganska lilla) expertisen trodde skulle kunna hjälpa. Det gjorde det inte. Så sen läste jag manualen, och plockade isär allt igen, justerade och rengjorde elektroderna. Behöver jag säga att det inte hjälpte?

Och så hittade vi ett transmission board (vad farao heter det på svenska?) som låg och drällde, och tänkte att vi kan ju lika gärna byta ut det också. Fast det visade sig när allt var isärtaget att det inte passade... Så det var bara att sätta dit det gamla igen. Och nej, det blev inga laserpulser
efter det heller. Suck... Varför kan den inte bara lasra? Och leverera sin "crisp pulse at 337 nanometers with a hefty 2.4 megawatts of peak power"...???

5 comments:

[cmh] said...

Hefty 2,4 MW, låter som en större sak än de N2-lasrar jag stött på. Elektroder rengjorda, gasflöde varierat. Triggar den som den ska och är fönstren rengjorda? Funkar tyratronen? Att den funkade häromdagen och inte idag tyder väl kanske på att det är något elektroniskt strul?

Unknown said...

Japp, betydligt större än min gamla N2-laser i Göteborg.

Men, du har ju inte förstått det här... Lasrar skall strula. Vad skulle annars alla lasertekniker göra?

Maria Abrahamsson said...

Tja, jag är inte så säker på att den någonsin gett några 2.4MW ut, men det är en annan historia.

Och jo, lasrar ska väl strula, men _varför_ just precis nu? Tss.

Och jo, jag tror också att det är elektronik, och jag ser inte fram emot att börja rodda i det.(Och elektronik är inte min starkaste sida, jag är kemist inte fysiker, jag kan alldeles för lite och vill inte hålla på med sånt där...) Nåja, nog med gnäll nu.

Magnus Persson said...

Elektronik är nog inte fysikers starkaste sida heller, utom den grundläggande fysiken då. Lämna det till en ingenjör. Eller ge den en rejäl spark! Fast den låter lite väl dyr för att ta till den taktiken. :-)

Maria Abrahamsson said...

Tja, det får vara upp till fysikerna själva att avgöra om de är bra på elektronik eller inte... Jag vet att jag inte är det.

Och jag tror att det är väldigt sällan som det är en bra ide att sparka på något som innehåller optik. (Även om det här inte är någon optiktung historia precis). Alla laserspektroskopister vet hur trist det är att linjera om...