Monday, February 02, 2009

Jämförande (ovetenskaplig studie) studie

Kvinnor är hårdare kritiker än män. (Men alla kommentarer var väldigt bra.)

Juniora forskare är hårdare kritiker än seniora forskare. (Det beror iofs antagligen mest på att de juniora fortfarande läser ordentligt. Har för övrigt fortfarande inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt att chefen kallade min ansökan för "imaginative".)

Konsulter är bättre på ordvridande än alla sorters forskare. (Å andra sidan ska jag, så fort jag blir tillräckligt rik, livstidsanställa just den här konsulten som min personliga redaktör.)

Icke-svenskar är hårdare kritiker än svenskar. (Fast det resultatet hänger egentligen bara på en försöksperson - outlier?)

Fysiker är bättre än biologer på att förelå lämplig ansökningsskrivarmusik. (Fast det utfallet kan ha att göra med att bara en av dem föreslog i linje med instruktionen. Den andra musiken är dock utmärkt vid andra tillfällen.)

Ansökan är alltså inskickad. Flera timmar innan deadline. Beslut kommer tidigast i oktober.Och jag har lovat mig själv att jag ska få ledigt från ansökningar i minst en vecka innan jag ger mig i kast med de två kommande vändorna. Nästa deadline infaller i början av mars.

För övrigt så kan jag andas igen, och har fått tillbaka luktsinnet. Det senare är visserligen positivt på ett generellt plan men gör å andra sidan att jag nu kan känna lukten av den kattmat som numera finns i min lägenhet. Jag är nämligen kattvakt igen, fast den här gången har katterna flyttat hit. Claudia och Lola ska bo här ända tills det är dags för J & R att ta sitt pick och pack och flytta till Sverige. Vilket innebär att jag kan klappa dem (bra sak) men också att jag måste stå ut med kattmatslukten (dålig sak). Och så måste jag utfordra dem med laktosfri mjölk. Amerikanska katter påstås nämligen vara laktosintleranta. Det hindrar dem dock inte från att mycket hellre vilja dricka vanlig mjölk.

1 comment:

chall said...

Skönt att höra att du blivit bättre. Jag tror nog att dina genraliseringa stämmer där jag är iaf... Kanske mest iom att de hårdaste kritikerna till mina forskningsprojekt varit två kvinnor... (männen har varit mer positiva.)

Kul med katter men jag är nog lite väl känslig för lukt så jag har fortfarande ingen...l ycka till med dom.

förresten, om du vill ha ngt särskilt från Sverige kan du skicka ett email. Jag åker dit för lite semester och kan alltid skicka paket inom USA om det är ngt som saknas :)