Friday, November 14, 2008

Världen verkar ha blivit galen

Om jag inte vore så trött så skulle jag skriva ett riktigt långt och välformulerat inlägg om varför något sådant som "liberal pragmatism" som strategi är ett idiotiskt påfund. Och kanske addera en och annan sarkastisk kommentar om varför Liberati och deras sekterism överhuvudtaget inte intresserar mig. Men så blir det nu inte, för jag varken orkar eller hinner. (Klockan är åtta på kvällen och labbet är i stort sett fullt befolkat... Det är många som har experiment som borde bli klara innan Thanksgiving...)

Nå, i denna lilla paus undrar jag ifall världen har blivit komplett galen? Man blir onekligen lite uppgiven när man läser om vuxna människor som anser att det är OK att med vattenpistol spruta svavelsyra (det stod batterisyra i artikeln, och det brukar innebära svavelsyra) på skolflickor, för att de inte gillar att flickor får utbildning i Afghanistan. För en gångs skull känner jag att jag har lust att ställa frågan: "Hur skulle det se ut om alla tyckte att det var OK att åka omkring och spruta syra på människor som gör något man inte gillar?" Jag tror inte man behöver vara sådär särdeles begåvad för att inse att det skulle bli ett rätt otrevligt ställe...

Och så undrar man ju onekligen hur det är möjligt att sånt här kan hända. Och om det möjligen är någon som har glömt bort att berätta för de här kidsen om rätt och fel?

Det är inte konstigt att man blir cynisk ibland...

1 comment:

Anonymous said...

Håller absolut med DIG!
Ibland blir man bara galen på all galenskap som man får höra talas om, och som absolut inte kan ursäktas av några som helst kulturella eller religiösa skäl.