Sunday, November 09, 2008

Lördag i DC - fotodagbok

Veckan som gått har varit rätt kass faktiskt. Massor med jobb, inga riktiga framsteg, massor med stress och en att göra lista som har växt i takt med ökande frustration. (Alla som har ägnat sig åt forskning vet precis vilken sorts känsla jag menar.) Så, jag bestämde mig för att en hel dags paus var bästa receptet för att få tillbaka motivationen. Jag och kameran tog därför en liten tripp till DC med omgivningar igår.



Tågstationen i DC, Union station, är ganska pampig får man allt säga.



Och taket i tunnelbanan är ganska coolt det också.







Arlington Cemetery (som ligger i Virginia, inte i DC) är nationell begravningsplats för militärer och andra som av en eller annan anledning får en nationell begravning. Mängden gravstenar är helt enorm.



Den här snubben hade det roliga jobbet att trava fram och tillbaka på en kanske 15 meter lång matta, och utföra vad jag antar var militära moves. Ärligt talat såg det ganska fånigt ut.



Fast de här lustiga hattarna som verkade vara ute på resa verkade uppskatta det hela. (Någon slags krigsveteraner tror jag.)




En pyramid i skulpturträdgården utanför National Gallery of Art. Där fanns en minimal men väldigt trevlig fotoutställning - Alfred Stieglitz, Anselm Adams och Robert Adams i Oceans, Rivers, and Skies.

Stigelitz kunde konsten att fotografera moln, det kan man lugnt säga. Jag gjorde ett försök på väg till tåget, men resultatet blev dessvärre inte alls lika imponerande...

5 comments:

chall said...

ack ja, den känslan känns igen.... jag hoppas på att min semester till helgen i dina trakter - nordöstra delen - gör mig till en mer harmonisk forskare.

Jag ska bara fixa det där seminariet till onsdagmorgonen nu... och så dom där pcr och sekvensningarna och resten på den där listan... suck.... men snart semester

Maria Abrahamsson said...

Ja, även om det bara var en dag så hjälpte det i alla fall lite.

Jag håller tummarna för att seminariet går bra! Och vart får du du åka på semestern?

chall said...

New York :) Storstaden för mig.... och kanske lite höstkyla?!

Jag är bara tacksam över att komma bort från hemstaden så jag inte lockas åka in till jobbet - eller vad man ska kalla det?

Sen på Thanksgiving blir det att vara hemma och njuta av stilla frid i hemmet - och då tänker jag inte heller jobba. Värsta post doc myteriet ;)

chall said...

och tack förresten. Glömde det. Hade mitt Stora seminarium i förra veckan och har inte riktigt förberett det här alls. men det är så litet att det spelar mindre roll. (hoppas jag att jag tycker onsdag morgon också eftersom jag inte har förberett mig särskilt bra hittills.)

Hoppas den här veckan blir bättre för dig!!

Maria Abrahamsson said...

Postdoc-myteri är nog bara bra tror jag. Och jag väldans avis på en NYC-tripp! Synd att jag borde ägna Thanksgiving åt att skriva ansökningar och inte kan ge mig ut och åka då...