Sunday, April 08, 2007

Läsprojekt

Jag har just startat upp ett nytt läsprojekt. Jag ska ta mig igenom koranen tänkte jag. Än så länge har jag bara klarat av första och andra suran, och om det är representativt för resten så kommer det att bli ganska tungläst, minst sagt. Men som vanligt läser jag ju mer en än bok samtidigt så det finns utrymme för variation.

På tal om så kallade heliga skrifter - när jag var lite fanns "barnens bibel", häromdagen när jag besökte Celsiusbokhandeln insåg jag att man har bestämt sig för att börja den religiösa indoktrineringen i ännu lägre åldrar - där fanns nämligen en pekbibel (ja, alltså en pekbok på bibliskt tema) till försäljning. Förundrande.

Jag hörde förresten på P1:s "Människor och tro" igår. (Ofta ett intressant radioprogram även för oss som definierar oss som ateister). Bland gårdagens debattörer märktes bland annat Göran Greider, som lyckades med följande liknelse om katolska kyrkan; "...som ju liknar något slags Timbro i världsskala". Det är lite oklart exakt vad GG menar med den där liknelsen, men så mycket som han gillar Timbro så kan man nog lugnt utgå från att han inte är så förtjust i katolska kyrkan heller...

No comments: