Thursday, May 01, 2008

Hur man imponerar på sina amerikanska kollegor

1. Berätta att du inte använder kakmix när du bakar
2. Överlista din ugn
3. Gör smet till en alldeles vanlig kladdkaka (inte att förväxlas med en helt vanlig j-a kaka)
4. Häll i en lagom stor mängd kokosflingor. (De är för övrigt mycket större, saftigare och godare här.)
5. Grädda kakan i den överlistade ugnen
6. Strö på mera kokosflingor till garnering
7. Baka en alldeles vanlig sockerkaka
8. Inse att du, eftersom du trots allt inte överlistade ugnen fullständigt, måste skära bort det översta lite väl bruna lagret och dölja detta genom att smälta choklad och breda ut över kakan.
9. Ta med dem till jobbet, bjud på dem och ta emot de stående ovationerna från kollegorna och avhandlingsförsvararens föräldrar. (De fotograferade den stackars sockerkakan med choklad på toppen ur alla möjliga vinklar i förhoppningen om att kunna förklara för någon äldre släkting och se om de möjligen kunde upprepa det hela...)

Jag vet inte om det är så att mina kollegor är ovanligt illitterata när det kommer till kakbak, men de blir i alla fall alldeles lyriska varje gång jag får för mig att baka.

4 comments:

Kstina said...

Hahaha... Är de så handfallna som man tror... fördomen stämmer eller??

chall said...

Jo, jag känner igen det ;)

Inget som är så roligt som att bjuda på smulpaj när dom frågade en extra gång om jag verkligen gjort degen själv?!?! Wow! Gjort degen själv!

Det är ju enkelt sätt att få lite glädje iaf :)

Jag undrar om det är lika vanligt där uppe i norr att göra sk "casseroles" baserade på Campbells soup som man häller över tex gröna bönor och strör ost ovanpå och gratinerar i ugnen?!?! Det kallar dom att laga mat här nere...

Maria Abrahamsson said...

Ja, jag har inte stött på just den sortens "matlagning" men liknande exempel finns här också... En av mina personliga favoriter är pannkaksmixen, där du "bara" behöver bara tillsätta mjölk och ägg. Det är lite oklart på vilket sätt det skulle vara någon hjälp att använda mix, men vad vet jag... :-)

[cmh] said...

Jag lyckades imponera på min kinesiske rumskompis bara genom att kunna använda ugnen. I övrigt så var han dock en jävel på att laga mat. Det var även min hyresvärd även om de förmodligen inte hade kunnat baka eller göra pannkakor utan att använda en mix.