Sunday, May 11, 2008

Star Spangled Banner













Star Spangled Banner. USA:s nationalsång, tillägnad flaggan. Skrevs efter att Fort McHenry motstått den brittiska beskjutningen år 1814. Tycks ha varit ett ganska avgörande slag i USA:s historia, om än jag får erkänna att jag inte hade annat än en synnerligen vag uppfattning om detta innan jag flyttade hit. Den som vill läsa om Star Spangled Banner kan göra det här (svenska) och här (engelska).

Fotot är taget vid Fort McHenry, som ligger i södra Baltimore. Och vän av ordning bör titta noga och fundera på vad som skiljer flaggan på bilden från den vi oftast ser...

2 comments:

Markus "LAKE" Berglund said...

Ser ut att vara lite få stjärnor va? Varför har de en sån flagga? Vad symboliserar det?

Maria Abrahamsson said...

Det stämmer att det är lite få stjärnor jämfört med den flagga som numera används som nationsflagga.

Och anledningen till att det inte är så många stjärnor är att på den tiden var det praxis att addera en stjärna och en rand för varje delstat som anslöt sig. Så den officiella flaggan 1814 såg ut så (fast jag tror att det var 18 delstater då, så jag vet inte riktigt varför det bara är 15 stjärnor...)

Flaggan på bilden är för övrigt ganska stor, 30 x 42 fot. Om man är på Fort McHenry strax innan stängningsdags kan det hända att man får hjälpa till att ta ner den. Och den som är på bilden är en fullskalekopia av den flagga som hissades på Fort McHenry efter att britterna dragit sig tillbaka efter beskjutningen av fortet 1814. (Originalet finns på museum i DC.)