Tuesday, April 29, 2008

Måndagsnoteringar

1. Kemister och fysiker tänker ofta lika. Och ibland alldeles otroligt olika. Det blev väldigt uppenbart på dagens gruppmöte. Språkförbistringen mellan engelska och kinesiska gjorde det inte lättare att reda ut saken.

2. Dagens gruppmötespresentation avslutades med en ca 5 minuter film med budskapet "Vi är redo". Eventuellt hade det något med sommar-OS att göra, men det är inte alldeles säkert. Det hade garanterat med Kina att göra dock.

3. Jag borde lära mig mer om oscilloskop. Och jag borde verkligen lära mig att programmera Labview istället för att gnälla på de dåliga program vi har. Men det verkar... inte så roligt...

4. Min ugn och jag. Vi är inte bästisar. Vi är faktiskt inte ens kompisar. Den verkar dessutom inte tycka om mig alls. Det tycker jag är lite osympatiskt av den, eftersom jag faktiskt är väldigt snäll mot den. Men, jag överlistade den till sist (den har en intressant ide om att bränna allt som ska gräddas mer än 8 minuter, till svart skorpa på ytan och i botten och lämna allt däremellan ogräddat), så det blir kaka till morgondagens avhandlingsförsvarare. (Det där med att ha disputationsfest är ett koncept de inte riktigt förstår sig på här. Fast chefen talar lyriskt om när han var opponent i Sverige och fick gå på disputationsfest. Även om han missförstod det fantastiska spexet och fortfarande 7 år senare är helt övertygad om att Muminpappan i själva verket föreställde Hannibal Lecter och var symbol för honom själv.)

1 comment:

chall said...

oh... så skojigt! Jo jag förklarade att jag hade haft en fest efter jag försvarat min avhandling (och att jag hade publicerat före avhandlingen var tryckt! wow liksom...) men det var när jag sa att jag fått presenter av min handledare och även ett par andra av våra samarbetespartners (läs; andra professorer på andra universitet) som deras chock verkligen syntes. "Huh? You got a necklace from your professor? And presents from the other ones?" :D

Att jag dessutom gav en present till min opponent och så var även det lite skumt... tänk vad lite uppmuntran kan göra?! Jag måste säga att även om det är en formsak är det en trevlig formsak. Och middagen var ju faktiskt riktigt skojig.

hoppas att det gick bra med kakan!