Tuesday, May 06, 2008

Det där med post

Det är trevligt att få post. Särskilt "riktig" post, alltså inte räkningar eller onödigt stora mängder reklamutskick från comcast som undrar om jag verkligen inte ska ha telefoni och kabel-tv från dem, nu när jag ändå har deras bredband, utan vykort och brev och sådant. Som tur är har jag väldigt trevliga vänner som skickar riktig post till mig ibland - det är synnerligen uppskattat!

Men det finns några konstiga saker med detta med posten. Jag vet att det har skickats brev och paket som inte alls kommit fram. Jag vet att det ibland kan gå på tre till fyra dagar över den stora pölen, och ibland kan det ta en månad. Och det är intressant hur mina syskonbarns födelsedagspresenter, som jag lade i två exakt likadana kuvert, med likadant innehåll (utom färgerna), lika mycket porto, och postade på samma brevlåda med ungefär två sekunders mellanrum kunde komma fram till samma adress på olika dagar...

Men mest intressant är ändå hur brevbärarna förhåller sig till min brevlåda. Det är en sån där liten brevlåda, som rymmer saker i A4-format bara om de kan böjas. Den är låst, och jag har en nyckel, och usps har en nyckel. Följaktligen förväntar jag mig att få brev, vykort etc levererat i brevlådan, medan jag har full förståelse att större försändelser placeras utanför. Men, det är inte så de gör. Istället verkar det vara fullständigt slumpmässigt om de ids öppna brevlådan eller ej. Ofta ligger all post utanför, ibland en del i brevlådan och en del utanför. Idag t. ex. så låg det stora, tjocka kuvertet (som innehöll en finfin avhandling) ihopknölat i brevlådan, medan C&EN (som är typ A4-format men väldigt tunn och lätt hade fått plats) låg utanför. Jag tror inte att jag och mina brevbärare förstår varandra.

För övrigt skulle jag aldrig skicka riktigt viktiga saker med posten över Atlanten. Då är det bara att bita i det sura äpplet och buda över dem. Samt glädja sig åt att man har föräldrar som inte kräver att få födelsedagshälsningar skickade till sig medelst FedEx... På tal om det - Grattis i förskott pappa!

No comments: