Wednesday, May 07, 2008

Besvikelse

Idag blev jag besviken. Riktigt ordentligt besviken.

Tisdagar är seminariedagar, och så också idag. Det lät inte så där våldsamt spännande men det kändes ändå som om det skulle kunna bli en OK timme. Och det började bra, riktigt bra till och med. En ny titel på föredraget antydde att det skulle kunna bli riktigt intressant, och en seminarietalare som visade sig riktigt underhållande. Det höll sig under de första fem minutrarna ungefär. Sen kom första skämtet med sexanspelning. Jag slutade räkna när jag en kvart senare kommit upp i åtta sådana skämt. Av de första åtta var fem fullständigt utan koppling till det han egentligen talade om. De tre andra kan kanske, förutsatt att man har en oerhört kreativ hjärna och dessutom ett par ton god vilja, anses ha något med själva föredraget att göra.

Gemensamt för dem alla är dock att de inte på något sätt var oumbärliga för föredraget. Och att de alla var synnerligen väl förankrade i det som i bästa fall kan kallas stockkonservativa könsroller. Den faktiskt rätt intressanta forskningen gick dessvärre helt förlorad i fullständigt onödiga sexistiska skämt. Och tro mig, jag överdriver inte när jag säger att om detta hade hänt i Sverige så hade minst 80% av lyssnarna skruvat besvärat på sig. Så illa var det.

En besvikelse alltså. Det blir inte ett dugg bättre av att dagens talare är både välkänd och framgångsrik. Men ännu mer besviken blev jag på att så få verkade reagera. (Om än det var med viss lättnad som jag kunde konstatera att min boss verkade lika måttligt road som undertecknad.) Men mest av allt besviken på mig själv. För att jag inte gick fram efteråt och sa att det var ju synd att han tog fokus från sin jätteintressanta forskning för att istället ägna så mycket av sin talartid åt sexistiska skämt.

Så nu är jag både besviken och ledsen och arg. Arg för att man fortfarande ska tvingas höra sånt trams i professionella sammanhang, (Ärligt talat, hur svårt kan det vara för någon med intelligens nog att vara professor att inse att det finns sådant som enbart hör hemma i den privata sfären och som inte har något i professionella sammanhang att göra?) Arg för att jag fegade ur och inte vågade säga något. Det hade i och för sig säkert blivit en smärre skandal om jag hade gjort det, för det tillhör knappast kutymen att göra så här på Hopkins. I Sverige hade jag sagt till, men här fegade jag uppenbarligen ur. Det irriterar mig. Framför allt för att man inte kan agera så om man vill att något ska förändras.

Och så blir jag så trött. På att forskningsvärlden är så hopplöst efter. Under alla mina år som politiskt aktiv har jag visserligen mött mängder av härskartekniker* men de har tillämpats mot alla, oavsett som kön, som har en annan åsikt. Könsdiskriminering och sexism** har jag bara stött på inom akademin. Jag tycker det är väldigt sorgligt.


*Och det ska kanske erkännas att det finns många exempel på när jag själv, medvetet och säkert också omedvetet, använt mig av dem för att argumentera för min ståndpunkt.

**Jag vet ju dock att det finns andra som har sämre erfarenheter från politiken än vad jag har. Men här talar jag om det jag sett med egna ögon och hört med mina egna öron.

4 comments:

chall said...

Ja... jag är ledsen att det blev ett sådant seminarium, även om jag känner igen det.

Själv fick jag en sådan uppelevelse efter ett seminarium för ett par veckor sen - när det kom groda efter groda ur professorns mun när han pratade "privat" med folk efteråt. saker som "det var snygga postdocar ni har här - måste vara svårt att fokusera på att jobba höhö" tillhörde den snällare varianten.

Jag kände då, som du skriver i inlägget, en irritation över att jag inte högt sa något men samtidigt?! Jag vet inte...

Maria Abrahamsson said...

Nej, det är ju just det att det är en svår avvägning, när ska man säga ifrån och när bara ska svälja ilska och frsutration. Man kan och ska inte acceptera vilka övertramp som helst... Samtidigt som det är det där med att välja sina strider. Men samtidigt, hur ska något förändras om man inte säger ifrån?

chall said...

Jag tror att det måste komma från "de andra dinosaurerna" och kanske inte den kvinnliga uppkomlingspost docen" för att det ska funka... du vet, "oss män emellan" eller som jag såg en av männen göra; titta uttråkat på professorn och verkligen inte skratta med.

Men visst, kanske skulle det kännas bättre om man kunde säga något? Jag tror dock att mina kommentarer om sitautionen till mina manliga kolleger som inte heller såg skämten är bästa sättet att få dom at inte skratta med nästa gång (och hoppas att det inte blir en nästa gång).

Maria Abrahamsson said...

Jo, att se till att de människor man har omkring sig förstår vad det handlar om är alltid en god ide. Och det gjorde jag också efter att jag hade kommit över den första ilskan och besvikelsen. Och jag tror inte att någon av männen i gruppen kommer att skratta nästa gång... Och det är i alla fall ett litet steg på vägen.