Som jag nämnt tidigare, så finns det kollektivtrafik här. Både spårbunden (pendeltåg, light rail och tunnelbana) och bussar. Och enligt lokalnyheterna ökar passagerarantalet i takt med att bensinpriserna stiger. Och det är ju bra. Men om det ska slå igenom på riktigt så måste nog några saker förändras.
Tex måste tidtabellerna och verkligheten stämma överens bättre än vad som är fallet idag, eftersom tidtabellen för stadsbussarna mest är att betrakta som någon slags utopiskt inriktningsmål som skulle varit sant i Platons idevärld, snarare än ett dokument som kan användas för att förutsäga när man kan åka vart med vilken buss i den verkliga världen.
Det blir inte heller bättre av att inte alla bussförare hittar så bra. I morse, när jag promenerade från Starbucks till labbet, så stannade en bussförare mitt på övergångsstället i korsningen St Paul och 33:e gatan, hissade ner sin sidoruta och skrek desperat ut frågan "Var är jag?" till alla oss som väntade på att få gå över gatan.
Det kanske inte är så konstigt att amerikaner föredrar att ta bilen ändå...
Friday, May 30, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
Låter som om det är den spårbundna trafiken de borde satsa på, det är svårare att köra vilse med ett tåg... :-P
I och för sig, men det _går_ att köra om inte vilse så i alla fall fel med tåg också. Jag har en gång suttit på ett tåg mellan Stockholm och Malmö, som skulle gp via Katrineholm, men oops, någon hade gjort fel och tåget gick på Nyköpingsbanan istället... Så helt säker ska man nog inte vara.
Ja, och spårvagn går det att lägga om växlarna manuellt för (de har en meterlång nyckel i förarkabinen ifall automatiken skulle krångla). Så visst går det, men det är inte alls lika lätt. :-)
Post a Comment