Sunday, May 04, 2008

As good as it gets...

1. Vädret.
Efter att ha haft några dagar med typiskt dåligt svenskt sommarväder (kallt och regnigt) är det nu varmt och skönt igen. Ungefär så bra som det kan bli som bäst i Sverige på sommaren. Och det är väl ungefär så bra som det blir här också. För nu kommer temperatur- och luftfuktighetskurvorna bara att stiga i några månader framöver...

2. The smartest woman in Europe...
... är nog inte jag. Men det hindrar inte kollegorna A. och J. från att hävda det. Och att säga det till alla som vill lyssna. (Och ganska många andra också för den delen.) Allt detta sedan det i tisdags stod klart att jag är en av två* som har tilldelats European Photochemistry Associations pris för bästa doktorsavhandling 2006-2007. Fantastiskt roligt förstås! Jag får erkänna att jag inte riktigt trodde att det var sant när jag först läste mailet... Och fast det rörde till mina sommarplaner lite grann (eftersom jag inte hade tänkt åka på just den konferensen - jag hade liksom inte räknat med att jag skulle behöva vara där för att hålla ett föredrag om min avhandling, jag tyckte att det var tillräckligt kul att det fanns människor som ville nominera mig, och planerade sedan glatt för helt andra saker) så ser jag nu bara fram emot att få spendera några dagar på konferens i Göteborg i sommar! Det är så länge sen jag var där senast att jag inte ens minns när det var.

Tja, bättre än så här blir det nog inte just nu.

Och annars så funderar jag ju aktivt, som ju framgått här på bloggen redan, en hel del på min framtida karriär, eller vad man nu ska kalla det. Ännu finns många, många obesvarade frågor på mina (förvisso till största delen imaginära) listor, och ännu är inga som helst beslut fattade, och ännu är det kanske en och annan invand föreställning kvar att ifrågasätta, men jag börjar i alla fall känna mig lite säkrare på vad jag faktiskt vill, vilken riktning som är att föredra. Sen är det förstås många pusselbitar som ska på plats innan något alls kan realiseras, men det får bli nästa steg.

*Om den andra pristagaren vet jag inte mycket, mer än att han jobbade med ultrasnabb spektroskopi och att han nu håller till på Stanford.

3 comments:

Anonymous said...

Grattis Maria! Vi är otrooligt imponerade fastän inte förvånade.
Jättekul!

Maria Abrahamsson said...

Kertsin och Jonny: Tack snälla för de orden, det värmer!

Förresten Kerstin, ett boktips till dig (om du inte redan läst den): "Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakthiari, jag tror du skulle uppskatta den.

Markus "LAKE" Berglund said...

Ett stort grattis från mig ockå!