Wednesday, April 23, 2008

Blandad kompott

De har primärvalsröstat i Pennsylvania idag. För tillfället ser det ut som om Clinton tar hem det, men inte med så stor marginal. Kan vara värt att notera att det går mycket bättre för henne på landsbygden än i de större städerna. Möjligen har Obamas märkliga uttalanden gjort sitt till. En annan sak värd att notera: Svenska medier låter påskina att det faktum att Michael Moore stödjer Obama skulle missgynna Clinton och gynna Obama. Här är den generella uppfattningen den motsatta. Eller som min kollega J. sa idag: Även de amerikaner som håller med Moore i sak ogillar honom.

På ett helt annat tema: Jag tänker en del på min eventuella framtida kärriär nu för tiden (det är så dags nu...), och med anledning av detta funderade jag över var jag ska bo sen, när jag har bott klart här. Och över vad jag egentligen vill ha tillgång till där jag ska bo. Ett tag funderade jag på att sätta upp säkerhet på den listan. Sen kom jag på att jag bor i Baltimore, och att det enda som antagligen kan vara farligare än det är Guatemala city och några få områden i Chicago och LA... Ni som tror att The Wire och Homicide inte har med verkligheten i Baltimore att göra kan ju kolla in Baltimore Crime. (Dagliga uppdateringar om var det begås brott i Baltimore, funkar utmärkt för att avgöra vilka områden man inte vill röra sig i.) Den 74-åriga kvinnan som blev mördad i måndags morse bodde tre-fyra kvarter härifrån. Dock utanför området som campus security patrullerar.

4 comments:

Anonymous said...

Flytta till Borlänge, där är det farligt. Och poliser eller "security" finns knappt.

chall said...

Ah, samma tankar om framtid och bostadsort rör sig i mitt huvud. Jag kommer flytta före årsskiftet... och apropå säkerhet. Memphis, min stad, är inte på listan över säkra städer. Tvärtom, i enlighet med sin storlek ligger den på tredje plats över osäkra ställen. Förra årets över 120 mord gör ju sitt till.

I år ser det ut att bli ännu fler! Och senaste månaden har det varit 48 car jackings i centrala staden. Ja, vad säger man?!

Det blir intressant att se vart du hamnar! Lycka till !!

Maria Abrahamsson said...

chall: Lycka till själv! Jag har ju, förhoppningsvis, lite mer tid för att tänka över saken än vad du har. Fast det är förstås inte säkert att det är bara bra... :-)

chall said...

Fundera kan man ju alltid göra, sen ska det klaffa med möjliga jobb och lediga utlysningar eller stipendier....

Just nu är det lite oklart men jag tror jag vet vad jag vill ;) om det går? Jo, det är inte helt omöjligt om jag ligger i.(och har lite flyt vad gäller artikelinskickande etc. som vanligt)