Friday, April 25, 2008

Politiker utan koll

Idag läste jag om en (center)politiker som hävdade att etanolbränsle är ett steg på vägen mot ett "koldioxidfritt samhälle".

Onekligen ett mycket intressant påstående. Bland annat för att det implicerar att ett koldioxidfritt samhälle skulle vara önskvärt. Och för att det förstås är fullständigt felaktigt.

När man förbränner kolväten, som diesel, bensin eller etanol så bildas koldioxid. Det är kunskaper på högstadie- eller möjligen gymnasienivå, och kan nog nästan till och med anses vara en del av det synnerligen svårdefinierade begreppet allmänbildning. Så om vi ska använda etanol- eller andra kolbaserade bränslen i någon slags förbränningsprocess så bildas koldioxid. Punkt. Vad han (förhoppningvis) försöker säga är att han vill ha ett samhälle utan koldioxid från fossila källor, vilket förstås är en helt annan sak.

Beträffande önskvärdheten med ett koldioxidfritt samhälle. Jag vet inte hur ni tänker, men själv tycker jag att det är ganska trevligt att få andas ut. Och att fotosyntesen finns och förser oss med syre. För att bara ta två mycket vardagliga exempel.

Kalla mig elitist om ni vill, men jag tycker att en politiker som uttalar sig i miljöfrågor för sitt partis räkning ska ha bättre koll än så här.

No comments: