Saturday, April 12, 2008

Väder för boktips

Igår var första dagen som jag kunde gå både till och från jobbet utan långärmad tröja. Och idag är det ett riktigt trevligt väder. 24 grader, och bara 50% luftfuktighet. Det verkar som om att det snart är dags för tiden då man tar med sig långärmad tröja till jobbet för att man behöver den inomhus... Jag har aldrig förstått grejen med att luftkonditionera ner till en temperatur där man fryser, men det kanske finns någon högre mening med det också. (Fast jag betvivlar det...)

I alla fall är det en typiskt sådan dag då det passar sig att sitta utomhus med en god bok och en god kopp kaffe. Och en bok jag starkt kan rekommendera är "The kite runner" av Khaled Hosseini. Jag tror att den heter "Flyga drake" på svenska. Och jag inser att det är svårt att komma på en riktigt bra titel på svenska, men lite bättre än så tror jag att det kunde ha blivit. Därför att det är inte så mycket flygandet av drakar som själva springandet som är central för bokens historier.

Det är en väldigt sorglig, men också vacker och hoppfull historia. Det är en bok som kommer stanna i mitt medvetande länge, och som jag varmt rekommenderar.

No comments: