Thursday, April 03, 2008

"Vatten är ett farligt gift...

...vilket omger Visby stift." Falstaff Fakir. Det är sant. Om man dricker tillräckligt mycket destillerat vatten kan man dö av det. Men det är hyfsat svårt att dricka så stora mängder....

Fast det här skulle egentligen handla om mjölk. (Som för övrigt är en vätska jag använder i kaffe då och då, det är mycket sällsynt att jag dricker mjölk bara rakt upp och ner.) SvD:s matskribent har godheten (observera min ironi) att skriva om den där debatten om fet mjölk och smör i skolmatsalarna som tydligen pågår i Sverige för tillfället.

Problemet är bara att han inte riktigt verkar ha koll på läget. Och då har han kanske ändå lite bättre koll än en del av dem som lämnat kommentarer på inlägget. Det är riktigt underhållande. Vad sägs tex om följande: "Mjölk är ett dödligt gift annars. Inte ens bönder dricker opastöriserad mjölk utan köper i äffaren." Tja jag kan ju minnas fel, men nog vill jag minnas att jag så sent som i somras var på en mjölkproducerande gård där det dracks opastöriserad, egenproducerad mjölk. Såvitt känt har ingen av de närvarande dött än... För att inte tala om alla människor som är uppväxta med att dricka opastöriserad mjölk och som fortfarande lever och mår bra. Fascinerande.

Själv är jag också rätt förundrad över det här i landet mäkta populära konceptet "fettfri mjölk". Jag förstår faktiskt inte vitsen. Inte alls. Det ser inte gott ut, och råkar man av misstag hälla den i sitt kaffe blir det bara blask av alltihop. (Amerikanskt kaffe vinner inte på att spädas ut med något som påminner om vitfärgat vatten...) Någon som kan förklara?

10 comments:

Magnus Persson said...

"äffaren"??? Om det inte är en felcitering som Tryckfelsnisse hjälpt dig med :) så sätter det väl lite nivån.

Kan bara konstatera att jag lever i all välmåga, trots att jag drack opastöriserad mjölk i 20 år under min uppväxt...

Kstina said...

det är nog en hel del som dricker/druckit opastöriserad mjölk - jag tex.
Men å andra sidan finns det ju många som klarat livhanken pga att mjölk pastöriseras nu.
Jag menar 9999 st går det bra för med opastöriserad mjölk men den 10 000:de kanske mår mindre bra och den vill man inte vara.
Men, som i allt... man får ha lite propositioner på det hela... dödligt gift...?!

Maria Abrahamsson said...

Magnus: I kommentaren jag citerar står det faktiskt just affären... Men jag undrar när kommentarsförfattaren senast träffade en bonde... :-)

Unknown said...

Fast vi har/hade (?) väl minimjölk, som ju var i princip fett- och smakfri även i Svedala. Det blev väl aldrig någon stor hit dock.

Maria Abrahamsson said...

mj: Jo, det är sant, fast jag kan inte minnas att det blev så poppis i Sverige... Men för all del, jag baserar mina iakktagelser om den fettfria mjölkens popularitet på vad jag ser och hör när jag handlar mat och/eller köper kaffe, så man ska väl passa sig för att dra allför långtgående slutsatser :-)

Magnus Persson said...

Kstina: Jo, någon har det säkert räddat, men inte för att opastöriserad mjölk är ett dödligt gift (vi lever och mår som sagt alldeles utmärkt allihopa), däremot innehåller opastöriserad mjölk ibland bakterier som de som inte druckit den tidigare inte "vant sig vid". Därför är det inte alltid särskilt lämpligt att bjuda den som inte "är uppvuxen med det" på opastöriserad mjölk, det finns en viss risk för sjukdomar. Skräckexemplet är väl EHEC.

Problemet blir ju dessutom, som alltid med bakterier, värre ju längre tid som går (de förökar sig). När jag bodde hemhemma drack vi upp all mjölk inom högst tre dagar, numera får jag vara glad om mjölken är färskare än så när jag bär hem den från affären (1-2 dagar i mjölktanken hos bonden, en på mejerit, ett par i affären)...

Anonymous said...

Fast man kan dö av mjölk (denna himmelska gudadryck). Om man dricker två liter på fastande mage så ystar det sig och blokerar hela tarmsystemet!
Sedan tror jag att det finns undersökningar som visar att de som dricker minimjölk är fetare än de som dricker "röd" (god) mjölk.

chall said...

Det var den fånigaste artikeln jag läst på länge.

Vad gäller det där med fettsyror och sammanslagningar är det inte helt fel men slutsatserna som han drar blir felaktiga.

För det första, och det är det klart viktigaste, är att en av de största anledningarna till att vi i Sverige (och Europa) har mindre sjukdomar är för att mjölken pastöriseras. Det är, som redan skrivits i kommentarerna här, en fråga om tid och lite slump.

Risken att dricka färsk opastöriserad mjölk direkt från kon inom ett par timmar från mjölkning är minimal - om kon är frisk. För varje timme som mjölken är utanför kon ökar risken. För att inte tala om att vi i Sverige är så oerhört vana att allting ska vara 100% säkert så jag tror verkligen inte att folk i gemen kommer acceptera att gå tillbaka till opastöriserad mjölk med en liten, men inte obefinlig, risk för gravida och småbarn. Och då har jag inte ens talat om TB infektionerna som vi minskade drastiskt mhja av den nya tekniken.

Och den som tror att jag är överbeskyddande när det gäller TB epedemier som kan återkomma bör se över hur fort det nu blossar upp mässling i Europa efter att folk inte längre vill hålla på vaccinationsskyddet. Där har man ju dessutom glömt, verkar det som iaf, hur dödligt mässlingen är för barn under 5 år....

(lång kommentar. förlåt men det gör mig så irriterad med sådana där "'naturligt' är bättre och ofarligt" när man inte tänkt!)

Maria Abrahamsson said...

chall: det är fullt tillåtet med långa kommentarer :-)

Och jag håller i princip med dig. Det finns väl ganska många exempel på att "naturligt" inte alls alltid är bättre, eller trevligare eller mindre farligt.

Och jag tycker inte att vi ska börja sälja opastöriserad mjölk, men att kalla det för dödligt gift, (vilket ju inte Ennart gjorde utan en i kommentarstråden) är ju att ta lite. Visst kan man dö av det. Det gäller ju för övrigt också de likaledes dödliga gifterna mögelostar och kittostar, alkohol, lufttorkad skinka mm, råbiff mm.

Saken är väl den att om man vet och förstår vad som kan vara farligt och på vilket sätt så är det lättare att fatta kloka beslut om vad man vill äta och inte.

chall said...

Maria: Sista paragrafen av din kommentar - Absolut!

Och jo , jag håller med om att det inte är gift men som mjölkhanteringen är idag måste nog vår mjölk pastöriseras om man inte ska bli mer sjuk än förr - det där med förvaring och kalltemperaturer.

Råbiff och råa ägg är ju sådana saker man ska passa sig för här i USA om inte annat ;) en svensk kock i NY glömde bort att det inte är rekommenerat att äta råbiff med äggula eftersom man lätt blir magsjuk... såsom hans prominenta gäster blev. Det är inte lätt ibland...