Monday, April 14, 2008

Somligt upphör aldrig att förundra en...

Åh himmel! Det är väl det bästa man kan säga om det här påståendet om att Fredrick Federley skulle vara nazist. För att han tycker att staten Israel har rätt att existera. (Det är inte utan att man undrar om inte en liten historielektion skulle kunna sitta fint hos somliga...)

Egentligen är det hela så fånigt att jag helst vill låta bli att tänka på det. Å andra sidan kan jag tycka att dumheter av det här slaget bör få komma ut i ljuset - för den som påstår sådant bör tvingas stå upp för det offentligt.

Och hur en person som faktiskt är anställd på SSU kan skriva sådant som "Med Federley som facit är jag inte orolig över att Sverigedemokraterna ska komma in i riksdagen vid valet 2010. Jämfört med Federley skulle de bli en frisk vänstervind. Federley är (typ) nazist." övergår helt enkelt mitt förstånd. Även om han gör det på sin personliga blogg. Det är lika omdömeslöst för det.

För övrigt torde det vara enkelt för alla som vill veta vad Fredrick verkligen står för att ta reda på det. Genom att läsa hans blogg. Genom att kolla hans arbete i riksdagen. Genom att googla fram debattartiklar och annat material. Och så kan ju de som vill debattera själva sakfrågan istället. Det verkar mer konstruktivt än att kasta ur sig dumheter bara för att man söker uppmärksamhet.

Och så ett litet tips till sossarna: om ni inte törs ta debatten med Fredrick utan istället bara tänker komma med svepande anklagelser, provokationer och skällsord kanske ni skulle fundera över sådana ord som "indvidualist", "antikollektivist", "liberal", kanske tom "nyliberal" eller "libertarian". Då finns det en chans att någon skulle ta er på allvar. Nu skulle jag tro att det enda som uppnåtts är att diverse alliansstrateger tyst tackar för hjälpen med sänka sossarnas trovärdighet till nya bottenrekord.

8 comments:

Anonymous said...

Statens blotta existens bygger på tvång och våld, så vilken stat har alls rätt att existera?

Anonymous said...

anonymus/
Mitt förslag är att du flyttar ut i Nya Guneas jungel, där finns ingen stat och det är sååå trevligt *host**host*.

Alice said...

I. Olafsson är ingen fena på att argumentera. Brist på ordentlig och logisk resonemang lyser igenom... kolla bara på första meningen i inlägget. (och sista för den delen också )

Anonymous said...

I sak har han ju rätt, SSU:aren. Tyvärr så kan han inte uttrycka det på ett smidigare sätt.
Det dagens nyliberaler förespråkar bär iväg till facism, men det fattar dom inte själva. Det Israel håller på med är lika illa som judarna blev utsatta för av nazisterna!
Tänk till lite grann!

Maria Abrahamsson said...

Tja, jag tänker mest hela tiden. Och mitt tänkande resulterar i att jag tycker att att "nomen mysticum" ska börja med att läsa bloggposten ordentligt. Ett litet tips bara.

I övrigt har jag inget intresse av att debattera liberalism/nyliberalism och facism eller nazism med någon som inte törs stå för sina åsikter under eget namn.

Anonymous said...

nomen/
6 miljoner palestinier industriellt dödade med syfte att utrota dem!!?? Det måste jag ha missat! Var? När?

Anonymous said...

nomen/
Och kan du vara så vänlig och förklara hur liberalism leder till facism?

Maria Abrahamsson said...

jojjo/

jag tror du förväntar dig lite mycket om du tror att nomen faktiskt kan förklara sina påståenden. Men, jag håller med dig, det vore intressant att veta exakt hur liberlism leder till facism.