Saturday, February 02, 2008

Vart ska man åka, då?

Jag samlar åsikter. Åsikter om vilka ställen man absolut inte ska missa att besöka när man nu ändå befinner sig på den nordamerikanska kontinenten (Det betyder att även platser norr om gränsen till Kanada mottages tacksamt). Kollegorna har hittills åstadkommit följande lista:

Topp tre:
New Orleans
Chicago
Boston

Strax utanför topp tre:
LA (mycket omdebatterat om detta alls skulle vara med på listan dock)
San Diego
Seattle

Ställen som skulle funnits på listan om jag inte redan varit där:
New York (ska snart dit igen!)
San Francisco (men det var ett väldigt kort besök, så det skadar nog inte med ett till)
Philadelphia (men det var ett stort mått av lokalpatriotism i detta)
Nashville

Vilka ställen är det som saknas?

5 comments:

[cmh] said...

Eftersom jag är tämligen lat så har jag inte sett mig så mycket om i Nordamerika men föga förvånande så måste jag slå ett slag för de kanadensiska Klippiga Bergen. Om man inte har tid eller råd att ta sig till Banff och Jasper så kan nog Waterton duga (ligger precis norr om gränsen till Kanada). Från vad jag har hört i övrigt så borde San Diego och San Fransisco ligga klart före LA på listan.

chall said...

Mina tankar skulle vara Grand Canyon eller någon av alla nationalparker i Klippiga bergen (USA sidan eller inte spelar mindre roll, även om mitt hjärta klappar för Banff/Lake Louise som funkar sommar som vinter).

Skippa LA, det är verkligen inget att se i jämförelse med "vilken annan liten stad söderut på Kaliforniska halvön" - typ San Diego. Om du inte gillar enorma mängder med bilar, försök till filmstjärnor som jobbar sönder sig, krossade drömmar, mer bilar etc.

Personligen tycker jag Seattle/Vancouver (Kanada) är helt underbara städer som är enkla att turista i (behöver inte bil hela tiden) samt att man har nära till naturen.

Atlanta är en ganska tuff stad - om du vill ha mer "söder"känsla?! New Orleans är ju rätt speciellt och inte alls lika "Södern" som Atlanta.

Chicago är en jättecool stad. Snygg arkitektur, enkelt att ta sig runt, massor med museer etc.

hm, hoppas att du inte tar illa upp att jag lägger mig i debatten men om inte annat så bor jag i TN sen knappt två år tillbaka.

chall said...

Och jag menar inte att du inte ska till New Orleans för det är en väldigt intressant stad och har rätt tuff natur runtomkring sig. Jag inser också att jag nog är en naturmupp men det är rätt kul att åka på krokodiltittartur i träsket och samtidigt se hur vissa av "the cajuns" lever på flodbåtar...

Maria Abrahamsson said...

[cmh]: jag kunde nästan gissa att du tycker det är värt ett besök... Och dina bilder är onekligen inspirerande. Banff/Jasper/Waterton är noterade.

chall: Tack för tipsen! Jag gillar också natur bättte än bilar så dina tips verkar vara helt i linje med vad jag gillar - även om jag också kan fascineras av storstäder. Du är förresten inte den enda som dissar LA så jag tror att det går bort från alla slags listor. Däremot är ni flera stycken som nämnt Vancouver så det får nog komma upp på listan. Och jo, Grand Canyon, Yosemite och några andra nationalparker kan man ju också tänka sig att besöka utan att må det minsta dåligt av det... Men jag har hört rykten om att jag är här för att forska och inte bara resa... Men idag när man ändå är hemma och är magsjuk så kan man ju drömma lite.

Var i Tennessee bor du? Nära eller långt bort från Smoky Mountains? Jag bara utgår från att du varit där om du är "naturmupp" och bor i Tennessee. :-)

chall said...

ehh... jag har faktiskt inte varit i the great smokeys men jag har kört igenom.. Det finns på listan över saker jag ska göra när jag inte är i labbet på helgen ;) Du vet säkert vad jag menar?!

Jag är i Memphis, på västsidan av TN på gränsen till Arkansas och Mississippi. Båda dom två delstaterna har "ny natur för mig" och the Ouzarks i Missouri var helt underbart. Berg och skog och fina sjöar!