Tuesday, February 12, 2008

Mänskliga kaffesmakare snart ett minne blott?

Ja, jag gillar ju kaffe som de flesta av läsarna vet vid det här laget. Så mycket att jag tom bloggar om vetenskapen bakom ibland. Och idag läser jag på Scientific American (på engelska) om maskiner som testar kaffesmak... De påstår att "kaffesmakaren" analyserar förekomsten av joner i ångan som stiger upp från det varma kaffet, så det måste antagligen vara någon slags masspektrometer de använder.

Nu tror ni förstås att detta skedde på ett lab någonstans i USA? Helt fel. Det är Nestles forskningslab i Schweiz som står bakom denna analytisk-kemiska teknik som spottar ur sig omdömen som "blommig" och "träig" om det kaffe den smakar. Vad är nästa steg? Automatiska vinprovare?

Vart är världen på väg?

1 comment:

Unknown said...

Tilman Märk i Innsbruck har tillsammans med den framlidne Werner Lindinger* utvecklat en masspektrometer för on-line gasanalys. Den bygger på jonisering genom protonöverföring från H3O+ till analyten samt detektion med en kompakt quadropol eller ToF. De har också byggt upp ett företag som säljer sådana maskiner (ptrms.com). Det vore inte så svårt att koppla en sådan maskin till en automatisk
anlysering efter att kalibrerats med mänskliga testare.

Och Märk + kollegor har mätt MS på många olika produkter såsom kaffedoft och vindoft. (eg. Pollien et al. Int. J. Mass Spec. 228, 69). Det skulle inte förvåna mig om de har ett finger med i det spelet.

* Lingdinger dog i en drunkningsolycka på Hawaii, "which really says it all" som jag hört det uttryckt :)