Sunday, February 17, 2008

Coola grejer

Medan jag sitter och väntar på att min tredje gäst från Sverige ska dyka upp så surfade jag runt lite planlöst och hittade en cool grej - en 300 TW laser med 0.1 Hz repetition rate som producerar femtosekundpulser. Forskarna finns på University of Michigan och deras rapport om saken finns här. (På engelska förstås.)

Även om jag tycker väldigt mycket om "min" N2-laser just nu så lever varken den eller vår nanosekunds-Nd:YAG upp till riktigt samma coolhetsfaktor*.

För övrigt I: Jag chockade mig själv idag med att avsluta träningspasset med löpning i ett tempo som jag nog inte åstadkommit sen innan mitt knä pajade (för så där 10 år sen). Jag sprang visserligen inte så himla långt, men ändå. Och detta efter en timmes träning. Vad månde bliva? (Sannolikt inte så mycket alls, men hoppas kan man alltid)

För övrigt II: Sannolikt inte så mycket bloggande den närmaste veckan eftersom jag kommer att ha besök och dessutom måste jobba en del. Men andas inte ut för det - jag kommer igen, kanske med lite nya foton...

*Eller borde jag säga nördfaktor?

No comments: