Wednesday, January 31, 2007

Om böcker

På diverse bloggar,hemsidor och tidningar som jag har tid att läsa nu när jag inte orkar röra mig mer än så där tre meter i taget (jodå, jag mår mycket bättre idag, och har visst hopp om att vara på jobbet igen på fredag), pågår nu en diskussion om läsning, och om kvaliteten hos samtidsromaner. Om språkkvalitet kontra berättelser med mera med mera. En sak som tycks ha upprört många är MUF-ordförandens uttalande om att [orka] läsa böcker av tex tex Sartre...

För egen del har jag läst en hel bok av Sartre, men ska nog läsa den igen, vid tillfälle. Dagens bokbeting dock, bestod av Franz Kafkas "Processen". Möjligen är en förkylningsdimmig hjärna inte den bästa förutsättningen för den sortens litteratur. Men bra var den i alla fall, om än den kan behöva lite eftertanke. Vad sägs tex om citatet: "Att rätt uppfatta en sak och att missförstå samma sak utesluter inte vartannat"?

No comments: