Thursday, January 04, 2007

Yoga framför datorn?

Jahaja, eftersom jag befinner mig i landet som bland annat är känt för sina hemmaträningsvideor och -dvd:er så var jag ju tvungen att testa en - "YOGA COMPLETE ForAthletes - Interactive personal trainer". Där finns yoga program för 16 olika sporter - jag har bara testat "60 minutes general yoga for hikers" (igår), "20 minutes balance yoga for cycling" och "30 minutes basic yoga for swimmers" (båda idag) men det finns också för kajakpaddlare, basebollspelare, bergsklättare, golfare och volleybollspelare, med flera.

Slutsats? Ja, man får träningsvärk (det är antagligen bra men tyder kanske på att min rörlighet är ganska dålig och att jag borde träna mer), att min balans är mycket bättre på höger ben än på vänster och att det där med specialanpassat för olika sporter är nonsens - däremot är det tydligt att basics-programmet verkligen är lite lättare än de andra, att balansprogrammet fokuserar på balans och att det allmänna programmet ger en ordentlig genomgång av många olika muskelgrupper (varav jag hade glömt att jag hade en del)...

Så yoga framför datorn? Ja, kanske det - det finns inget som talar direkt emot det i alla fall, förutom då att man får träningsvärk, och att det kanske är nyttigt att vistas utomhus. Även om folk här gärna verkar tro att man är komplett galen om man är ute och går utan något särskilt syfte. Häromdagen när jag var ute och gick stannade inte mindre än tre bilister och frågade om jag hade fått bilhaveri och behövde skjuts någonstans...

1 comment:

Anonymous said...

Hmm, promenerade du på motorvägen, eller :-) Hade samma erfarenhet då jag var i Chicago för ett tag sedan. Hotellets personal såg skräckslagna ut då jag sa att jag skulle till restaurangen några kvarter bort.