Saturday, January 27, 2007

Doktorspromotion

Igår (fredag) gick Uppsala Universitets vinterpromotion av stapeln. Det är en typisk akademisk högtid, som i korthet går ut på att uppta de nya doktorerna (både de som promoveras efter avlagda prov, dvs sådana som jag, och hedersdoktorer) i forskargemenskapen. Det är vid detta tillfälle som man får hatten eller lagerkransen (beror på vilken fakultet man tilhör om det är hatt eller lagerkrans som gäller) samt ett gigantiskt diplom.

Själva ceremonin tar en evig tid, och då är det ändå ganska få promovendi vid vinterpromotionen - på våren kan det ta betydligt längre tid.... Men som tack för att man härdade ut så får man (nåja, får och får, man får betala för det) gå på middag på slottet. Det var i vanlig ordning trevligt, särskilt när vi upptäckte att det bättre bandet inte spelade uppe i rikssalen utan nere i rummer precis innanför entren. De hade inte samma arr på alla låtar och var därför lite roligare att dansa till.

Och i om med att också promotionen är avklarad så återstår nu bara att vänta på examensbeviset, att se till att få iväg tackkorten till alla som ska ha sådana.

PS. Jo just det, det återstår faktiskt fortfarande att klura ut vem presenten utan tilhörande kort egentligen kom ifrån...* Inte vet jag om givaren läser det här, men jag kan i alla fall säga att blåbärstryffeln var god, chokladen smakade bra, jag gillar långa tändstickor eftersom risken för eldsvåda är mycket mindre då, och teet är gott, blåbärskolorna tog snabbt slut... Så det var en bra present.

*Jo, jag trodde ju att jag hade en ganska bra ide om vem som kunde ligga bakom den här presenten, men mina försök att luska genom att ställa ledande frågor ledde enbart till att jag bev mer förvirrad. Men det kan möjligen ha varit syftet - vad vet jag???

No comments: