Wednesday, January 03, 2007

Vårväder och telefonledningar i vinkelvolt

Det är vårväder i Tennessee, säkert en tio tolv grader (Celsius alltså) varmt, och strålande solsken. Under min timslånga promenad nyss kändes det snarare som en varm april än som januari. Däremot är det kallt på kvällarna och nätterna, så fort mörkret faller sjunker temperaturen märkbart.

I avdelningen märkligheter kan noteras att jag idag, när jag försökte ringa ett telefonsamtal till min hyresvärd hemma i Uppsala, först inte alls kom fram för att alla linjer mellan USA och Sverige redan var blockerade, och sen, när signalerna väl gick fram, så hamnar jag hos en privatperson i Lund. Kontrollerar numret, stämmer, testar igen, den här gången på växelnumret och kommer till samma telefonnummer i Lund... Lundensaren och jag enas om att 1) det antagligen är någon telefonledning som fastnat i vinkelvolten någonstans och vägrar koppla samtal någon annanstans än hem till honom, samt att jag ska vänta en kvart och sen testa igen... Gissa vart jag kom - ja, inte till AP-fastigheter i alla fall, men väl till Lund igen. Då gav jag upp, och använde mig av mail som kommunikationssätt istället. Det visade sig vara betydligt mera pålitligt. Måste medge att jag är fascinerad av att både direktnumret och växelnumret kopplades till samma nummer i Lund.

No comments: