Sunday, January 21, 2007

Kultur och konst i Köpenhamn

Har tillbringat helgen i Köpenhamn - hälsat på Kristine. Förutom en hel massa prat och kaffe/thedrickande så hann vi med lite kultur, vetenskap och konst. Fick bland annat tillfälle att personligen överlämna min avhandling till ytterligare en forskare som är intresserad av ruteniumkomplex...

På lördagen besökte vi utställningen Tycho Brahes VerdenNationalmuseum. Idag blev det besök på "Ny Carlsberg Glyptotek" som ligger precis vid Tivoli. Där pågick en specialutställning om hur kvinnor skildrades av impressionisterna - verk av Monet, Manet, Renoir, Degas, Morisot, Cassatt m fl. Förutom att jag gillar impressionisternas konst, särskilt Monet, i allmänhet så var det intressant också ur ett jämställdhetsperspektiv. Fast av ett och annat citat att döma så undrar man om det hänt så mycket med jämställdheten sen det begav sig för dessa målare...

Och ikväll när jag kom hem till Uppsala så hade det blivit vinter... och det bästa sättet att höja temperaturen i lägenheten var att baka bröd, så det har jag gjort! Och nu är det dags att äta kvällsmat!

1 comment:

Alice said...

Nu är jag officiellt avundsjuk på dig. Storstad, konst, utställningar...Själv bor jag i en liten stad där allt sådant saknas.
Men det finns hopp! Jag ska gå en doktorandkurs i Stockholm. Det blir några tillfälle med övernattning, förlagda nära helger, så jag tänker nyttja varje möjlighet och suga in i sig storstad, teatern, bokaffärer, konst...
Dramaten, Here i come ! ;-)