Monday, April 27, 2009

Stativtips?

Jag behöver (nåja, vill väldigt gärna ha kan eventuellt vara en mer objektiv beskrivning av läget) ett stativ till min kamera. Jag tänkte att alla som hur som helst hade tänkt ge mig en födelsedagspresent (hej storebror! hej föräldrar!) skulle få bidra till det*... Men nu är frågan: Vilket stativ vill jag ha? Och det här är ni kommer in. Vad ska jag tänka på, förutom grundkravet att det måste vara portabelt (och då menar jag inte släpbart utan någorlunda enkelt att bära med sig)?

*Ja, jag tänkte nog betala en del av det själv.

2 comments:

Dr M said...

Det där med att välja stativ är ett litet pyssel, och det går inte att rakt av säga vilket du ska ha, eftersom det beror till stor del på hur du har tänkt använda det. Några frågor som du bör ha svar på, och andra saker att tänka på, när du går till fotoaffären för att kolla på dem:

Portabilitet och stabilitet är tyvärr lite av oförenliga storheter. Enkelt uttryckt är ett tyngre stativ stabilare än ett lätt. Ska du bära det med dig på fjällvandring måste du kanske prioritera vikten (och då kan du skaffa dig ett stativ som har en bra fästanordning för att hänga något under det för att sänka tyngdpunkten.

Vad fotograferar du? Motiv som står stilla och kräver precision och stabilitet, eller motiv som är rörliga (t.ex. djur och fåglar) och kräver snabbhet? Den frågan avgör vilken typ av stativhuvud som passar bäst -- trevägshuvud i det förra fallet, kulled i det senare.

Vilken kamerautrustning har du tänkt fästa på stativet? Ju tyngre utrustning (kamera plus objektiv) du sätter på stativet, desto kraftigare behöver både stativ och stativhuvud vara, och desto viktigare blir det att kunna sänka tyngdpunkten för att få stabilitet.

Fotograferar du små blommor ute i terrängen, eller andra saker som kräver att du använder stativet på mycket ojämna underlag, eller som kräver att du kan fästa kameran mycket nära marken?

En sak som många, men inte alla stativhuvuden har idag, och som är enormt praktiskt, är snabbfäste. De fungerar så att man har en liten platta som man skruvar fast i kamerans stativgänga, och sedan snäpper denna platta fast i stativhuvudet. Det är nästan ett måste, men kolla så att snabbfästet låser ordentligt, så att kameran inte kan ramla av.

Höjd på stativet kan vara värt att fundera lite på också. Du bör kunna få en någorlunda bekväm arbetshöjd på kameran (få upp den till brösthöjd ungefär) utan att behöva hissa upp stativets centerpelare särskilt mycket. Uppställningen blir svajigare om centerpelaren hissas mycket.

Bekväma snabblås på stativbenen är bra, men kolla så att de håller ordentligt och att de går att dra åt vid behov.

Till sist, tänk dig en ungefärlig budget. Det går att lägga nästan hur mycket pengar som helst på stativ, så det kan vara bra att ha en uppfattning om vad man är beredd att ge. Räkna med motsvarande 1000 - 2000 kronor för ett vettigt stativ från någon känd tillverkare (t.ex. Manfrotto). Jag har för mig att jag gav 1700 för mitt stativ för ca. fem år sedan.

Maria Abrahamsson said...

@Dr M: Det är som du påpekar rätt många parametrar att ta hänsyn till, vilket ju var orsaken till att jag slängde ut frågan här, och du påpekade några saker som jag inte tänkt så mycket på, typ det där med möjligheten att sänka tyngdpunkten. Det är nog ganska klart att det blir ett Manfrotto, det tycks vara de som folk överlag är mest nöjda med... Tack för all värdefull input!