Tuesday, April 21, 2009

Inbillade och verkliga pirater

Nu har jag äntligen läst ikapp lite om domen mot folket bakom The Pirate Bay. Och undrar om världen har blivit komplett galen.

Det är möjligt att domen är juridiskt korrekt. Jag är inte jurist och tänker inte låtsas att jag läst på så mycket att jag skulle kunna uttala mig om den saken. Jag kan inte avgöra hur det är med den tekniska bevisningen, egentligen. Men likväl måste jag säga att domen är närmast surrealistisk.

Om man jämför domen - ett års fängelse och skadeståndet, 30 miljoner, med de fängelsestraff och skadestånd som döms ut för andra brott så blir det ju en liten aningen bisarrt. Skadeståndssumman är ju en fantasisumma, eller som mjn kallade det, ett Kalle Anka-belopp. I relation till andra brott och deras påföljder så är den här domen problematisk därför att den rimmar så illa med med den allmänna uppfattningen om vad som är ett allvarligt brott och vad som är ett mindre allvarligt brott. Och det gör den till ett politiskt problem. Vi försöker lära våra studenter att de måste göra rimlighetsbedömningar av sina svar på uppgifter etc. Det verkar som om det skulle kunna vara en nyttig hemuppgift för riksdagen också...

Och ja, man måste faktiskt begripa att oavsett vad man anser om nuvarande upphovsrättslagstiftning så är det inte stöld nedladdarna ägnar sig åt, utan oftast kopiering vilket faktiskt är något helt annat. Och det kanske vore bättre för världen om fler av oss ägnade sig åt att bekämpa* de verkliga piraterna som faktiskt gör sig skyldiga till allvarliga brott, istället för att jaga inbillade nätpirater eftersom det är en strid som upphovsrättsindustrin ändå kommer att förlora förr eller senare. De allra flesta människor vill vara laglydiga**, så om nöjesindustrin skulle välja att tillhandahålla prisvärda nätbaserade tjänster skulle de antagligen kunna tjäna pengar på det.

*Jo, jag känner honom.**De som laddar ner av principiella skäl kommer sannolikt att fortsätta göra det alldeles oavsett vad lagstiftningen och medieföretagen och artisterna säger om den saken.

1 comment:

chall said...

Överlag måste jag säga att jag inte är förvånad eftersom det är tingrätten. Den brukar gå på första instinkten och allvarligt talat ger väl inte de fyra åtalade särskilt gott intryck. Min mycket vinklade åsikt är att tingrättsdomar brukar falla inom "den kategorin" medan det mesta kan komma att ändras till hovrätten.

Det här fallet tror jag oavsett utgång vill tas till HD eftersom det eventuellt blir en fråga om "uppsåt" och "tolkning av lagtexten som den står".

Skadeståndsbeloppet känns lite fånigt. Vi har aldrig i Sverige haft höga skadestånd.... men visst, det är väl amerikanska bolag som drivit frågan? samtidigt är det ännu mer "tingsrättskänslan".

Jag är alltså lite väl elak mot våra allmänna tingsrätter... samtidigt kan jag inte annat än fråga mig om inte det här är fortsättningen på "vi ska lagstifta om moraliska saker och inte acceptera att det finns omoraliska personer men som inte är olagliga" (som att länka till en sida där det är olagliga saker på - det är olagligt).

att jag sen tycker att bolagen borde kommit på ett bättre enklare sätt att ta betalt för sina tjänster (film och musik) är kanske bara min praktiska sida som skiner igenom?