Friday, April 24, 2009

Spikmatta?

Jag har förstått att spikmattor verkar vara på tapeten i Sverige just nu. Om man ska tro hemsidan som någon var vänlig nog att tipsa mig om så är de bra mot de mesta. Eller för det mesta. Eller, ja bra helt enkelt. Men som den forskartyp man ändå är så undrar man ju lite över bakgrunden till dessa påståenden. Och se där, hemisdan ger svar. Och jag citerar nu:

"Den Vetenskapliga Effekten av spikmatte-terapi finns dokumenterad i forskning."

Jag vill understryka att det verkligen är skrivet med versalt V och E, det är inget jag hittat på. Det finns förstås heller inga referenser till denna forskningsdokumentation. Vem är intresserad av dem, liksom, när man ändå vet att Den Vetenskapliga Effekten är dokumenterad.

För övrigt har jag ingen erfarenhet av spikmattor annat än att jag hört folk som menar sig sova bättre. Kanske funkar det, kanske är det placebo, kanske finns verkligen den där forskningen på riktigt. Vad vet jag?

För övrigt måste jag säga ni skött er bra på nyhetsfronten - bara bra nyheter sen senast tror jag; somliga har fått lämna sjukhuset (hurra!) och Josefina Victoria har gjort entre i världen, bland annat.

2 comments:

Anders said...

Jag tvivlar starkt på att dem verkligen fungerar. Och den där Vetenskapliga Effekten är nog bara placebo :)

Anonymous said...

Hej,

Jag har köpt spikmattan "balance" och den funkar super. Bra pris också 199:- Majornas Hälsobod i Göteborg. www.majornashalsobod.se

Vila Er och hämta kraft från spikmattan.

Hälsn.
Sussie