Monday, October 02, 2006

Förkyld, cykellös och förundrad

Jag är förkyld! Snacka om dålig timing - jag har verkligen inte tid att vara sjuk nu... Så jag ska testa alla huskurer på en gång tror jag, men främst sömn. Dessutom är jag för tillfället cykellös, eftersom min velociped inte behagade vara med längre idag. Förhoppningsvis får jag tillbaks den imorgon, fungerande men tills dess är det promenader som gäller. Inte helt välkombinerat med en förkylning kan man tycka.

Min förundran då? Jo, igår när jag väntade på att min lunch skulle bli varm så stod jag, i brist på intressantare läsning, och studerade listan över fikaansvariga på jobbet. Efter ett tag gjorde jag en iakttagelse - av institutionens fyra professorer var tre undantagna från att vara med på fikalistan... Intressant tycker jag. Jag tror inte att det är en slump att tre professorer är undantagna, men jag undrar varför den fjärde professorn inte var undantagen. (En gissning är att den som gjorde listan helt enkelt inte visste att det fanns en professor till.) Men det som är verkligt intressant är förstås varför professorerna alls är undantagna?

Dricker de inte kaffe/te? Äter de inte lunch i lunchrummet? Äter de inga kakor till fredagsfikat? Åstadkommer de ingen disk? Slipper man städa hemma också om man är professor?
Ja, jag vet i alla fall bestämt att jag sett dem, alla tre (fyra) dricka kaffe/te, äta lunch i lunchrummet och mumsa kakor på fredagarna... Så jag förstår inte riktigt varför just de ska slippa kökstjänstgöring?

-----
Jag kanske också ska tillägga att jag inte vet vem som gjort den här listan, men jag tvivlar starkt på att någon av de fyra professorerna ligger bakom den, ocd då måste det alltså finnas någon annan på mitt jobb som anser att vissa professorer ska slippa... Jag är väldigt nyfiken på varför. Och jag undrar om det hade varit likadant om någon av professorerna hade varit kvinnor? Inte vet jag, men intressant är det.

No comments: