Tuesday, October 10, 2006

Om gränser...

Inatt drömde jag en ganska bisarr dröm. Övergångsdipolmoment och hastighetskonstanter, tillsammans med min ena handledare och en professor i konsortiet och diverse andra arbetskamrater var med i drömmen. Det är lite oklart hur allt hängde ihop, det enda som är helt säkert är att de ickeradiative hastighetskonstanterna var arga på Stenbjörn. Och att de jagade folk. Tja, jag kanske är lite stressad? Passerat stressgränsen rentav?

Nå, inlägget skulle handla om en annan sorts gränser dock. När jag skulle gå och köpa en cola här på eftermiddagen så träffade jag en kille som jag känner så där halvlöst, vi har gått samma danskurs, och vi har träffat på varandra inom politiken (men han tillhör ett annat parti, som också ingår i alliansregeringen). Och vi började prata om gränser.

Om de är bra eller dåliga - om vilka gemenskaper som är bra för människor och vilka som kanske inte är det, och om det är samma för alla människor. Vi diskuterade kärnvapenspridning och fred, och vilken axel som borde vara den tredje i ett digram över fred vs kärnvapen - vi kom fram till att det nog handlade om gränser - geografiska, ekonomiska och sociala...

Nej, vi löste inte världsproblemen under vår halvtimmeskonversation, men det var i alla fall en nyttig paus, där jag inte alls tänkte på jobbet... Och gränsdiskussionen var intressant så den får jag nog komma tillbaka till en annan gång.Men nu ska jag jobba igen - det är nog bäst om den här avhandlingen ska kunna lämnas in den 20.e oktober :-)

No comments: